Artėjant mokslo metams į didžiųjų miestų gatves plūsteli naujų vairuotojų – į eismą įsilieja ne tik naujo miesto gatvėse dar besiblaškantys pirmo kurso studentai, bet ir prie naujų maršrutų savo mieste besipratinantys darželinukų bei pirmokų tėvai. Tradiciškai rugsėjį fiksuojant daugiau eismo įvykių, draudimo specialistai atkreipia dėmesį, kad saugaus eismo taisykles reikėtų pasikartoti ne tik vaikams, bet ir jų tėvams.
Lietuvos kelių policijos duomenimis, praėjusiais metais daugiausia eismo įvykių fiksuota rugpjūtį (364) ir rugsėjį (363), šiuo laikotarpiu sužeista ir daugiausia žmonių – 25 proc. visų sužeistųjų. Iš viso praėjusiais metais eismo įvykiuose buvo sužeistas 3271 žmogus, net 15 proc. jų – vaikai iki 18 metų.
Pasak draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovo Andriaus Žiukelio, dėl intensyvesnio eismo, skubėjimo į darželius ir mokyklas rudenį dažniau pasitaiko situacijų, kai eismo įvykiuose gali nukentėti ir vaikai, o šiemet rugsėjis yra ypač išskirtinis.
„Beveik metus praleidus namuose mokantis nuotoliniu būdu nemažai vaikų šiemet grįš į mokyklas primiršę saugaus eismo taisykles, kaip reikia elgtis gatvėje ir viešojo transporto stotelėse, šviesoforu nereguliuojamose perėjose. Beje, eismo taisykles reikėtų pasikartoti ir tėvams, kaip saugiai vairuoti ir manevruoti prie švietimo įstaigų“, – sako A. Žiukelis.
Manevruoti prie mokyklų – itin atsargiai
Draudimo specialistas rekomenduoja pirmokų ir naujų darželinukų tėvams iš anksto pasidomėti, kur leidžiama sustoti automobiliui prie švietimo įstaigos, ar sustojimo vieta yra saugi išlaipinti vaikus.
„Manevruojant prie švietimo įstaigų reikėtų nepamiršti, kad esame atsakingi ne tik už savo, bet ir aplinkinių vaikų saugumą. Tiek atidarant automobilio dureles, tiek pajudant iš vietos reikėtų įsitikinti, ar šalia nėra vaikų, kuriuos galite kliudyti. Net važiuojant pro mokyklą ar darželį reikėtų laikytis mažesnio nei leistinas greitis, pristabdyti prie šalia esančių pėsčiųjų perėjų, kad išvengtume susidūrimo su į kelią netikėtai išbėgusiais vaikais“, – teigia A. Žiukelis.
Vairuojantiems tėvams nereikėtų pamiršti, kad jie nėra vieninteliai skubantys eismo dalyviai prie mokyklos ar darželio – ne vietoje, nors ir kelioms minutėms sustabdomi automobiliai trukdo kitiems vairuotojams, dėl to pradeda formuotis spūstys prie švietimo įstaigų. Neretai pritrūksta ir pakantumo kitiems eismo dalyviams.
Itin svarbus tėvų vaidmuo ugdant vaikus saugaus eismo taisyklių. Nors mažamečiai vaikai dažniausiai į darželį ir mokyklą keliauja su tėvų palyda, apie saugaus eismo taisykles būtina kalbėtis kuo anksčiau. Pasak pašnekovo, daug nelaimingų atsitikimų keliuose būtų galima išvengti, jei vaikai saugaus eismo pagrindus gautų ne mokykloje, o namuose.
„Vaikai yra imlūs ir dažnai kopijuoja tėvų elgesį – jei tėvai nemato nieko blogo kirsti kelią ne per pėsčiųjų perėją ar eiti per perėją nesižvalgant į šalis, taip elgiasi ir jų vaikai. Prie pėsčiųjų perėjų neretai tenka matyti situacijų, kai vaikai jas kerta nenulipę nuo paspirtuko ar nepakeldami akių nuo išmaniojo telefono ekrano. Atsargumo reikėtų kertant net šviesoforu reguliuojamą perėją – nulipti nuo dviračio ar paspirtuko, einant dairytis į šalis, nes pirmumo teisė, deja, nuo nelaimės neapsaugo. Būtent tėvai yra atsakingi, kad jų vaikai ne tik žinotų eismo taisykles, bet ir jų laikytųsi“, – komentuoja A. Žiukelis.
Spūstyse būtina laikytis saugaus atstumo
Praėjusių metų rugsėjį BTA sulaukė daugiau nei 1000 kreipimųsi dėl eismo įvykiuose apgadintų automobilių ar nukentėjusių žmonių. Daugiausia eismo įvykių užregistruota rugsėjo pradžioje ir mėnesio viduryje.
Pasak eksperto, peržvelgus praėjusių metų eismo įvykius akivaizdu, kad rudenį padaugėja neatsargaus ir neatidaus vairavimo atvejų – eismo įvykiai sukeliami tiek nesilaikant atstumo spūstyje, nesaugiai keičiant važiavimo juostas ar kryptį, tiek manevruojant automobilių aikštelėse. Dažnai vairuotojai kliudo kitus automobilius važiuodami ir manevruodami atbuline eiga.
„Prie eismo įvykių gausos rudenį prisideda ir besikeičiančios oro sąlygos – lyjant važiuojamoji kelio dalis būna slidesnė, tad stabdymo kelias pailgėja, esant smarkiam lietui prastėja matomumas, ypač anksti ryte ir vėlai vakare. Todėl saugaus atstumo laikymasis turi būti prioritetas.
Vertėtų atminti, kad į eismo įvykius pakliūva ne tik saugaus atstumo ir leidžiamo greičio mieste nesilaikantys vairuotojai, bet ir tie, kurių dėmesį prikausto išmaniųjų telefonų ekranai. Avarijų pasitaiko net ir geriausiems vairuotojams, tad vairuojant reikėtų ne atsipalaiduoti ir žvilgčioti į telefono ekraną, o stebėti situaciją kelyje, įvertinti kitų eismo dalyvių veiksmus“, – teigia A. Žiukelis.