Apie paauglystę pastaruoju metu kalbama daug. Konfliktams su vaikais lengvai priklijuojama paauglystės problemų etiketė. Visi žino, kad paaugliai nesivaldo, liguistai susirūpinę savo išvaizda, ima veržtis pas draugus ir priešgyniauja tėvams. Bet ar tuo jau viskas apie šį amžiaus tarpsnį pasakyta? Kažin. Kol paauglys jaučia, kad į jį žiūrima kaip į nepatogų, nors galbūt savotiškai įdomų egzempliorių, jis nuo mūsų labai toli.
Geriausia būtų prisiminti savo pačių paauglystę. Be abejonės, ji vyko visai kitais laikais. Pavyzdžiui, nebuvo interneto, o norint pragyventi visai šeimai reikėjo atlikti daugiau ūkinių darbų. Nebuvo tiek demokratijos nei visuomenėje, nei mokykloje, nei šeimoje. Bet juk jausmai, savęs ieškojimas, teisingumo siekimas buvo tas pats? Ir meno kūriniai rodo, kad tarp anuometinių ir dabartinių paauglių panašumų buvo tikrai daugiau, negu skirtumų.
Matyt, prisiminti sunku dėl kitų priežasčių. Viena iš jų – paauglystė jau labai toli ir mes tapome kitais žmonėmis. Juk neretai žmogui būna sunku atsiminti ir pakartoti net tai, kaip jis gyveno iki vestuvių. Kita priežastis – paauglystės emocijos nemalonios, o nemalonūs dalykai automatiškai atsiduria pasąmonėje, norime mes to, ar ne. Taigi, norint mintimis nusikelti į paauglystę, reikės gerai padirbėti. Tegul šis straipsnis ir paauglių mintys padeda palengvinti kelionę.
Vidinio pasaulio atradimas
Įžengęs į paauglystę žmogus aptinka savo vidinį pasaulį. Iki paauglystės vaiko „aš“ yra susiliejęs su tėvais. Paauglystėje ima vertis didesnės pažiūrų pasirinkimo galimybės. Paauglys ima galvoti: „Ar aš esu toks kaip tėvai, ar kitoks? Koks esu kaip vyras ar moteris? Ką noriu veikti?“ Paaugliui sunku apibrėžti savo norus, todėl jis labai nori sužinoti, ką apie jį galvoja kiti.
Naujai suvokti mintys ir jausmai jam atrodo reikšmingi ir nepanašūs į niekieno kito: „Paauglystė yra tai, dėl ko verta gyventi, nes kai būni vaikas, tu tegalvoji apie žaidimus, o paauglystės metu patiri daugiausia išgyvenimų ir jausmų“. (Alma, 16 m.) Bet savęs suvokimas yra dar labai trapus. Todėl atsiranda stiprus priėmimo poreikis – kadangi vidinis dialogas vyksta dar sunkiai, savo mintis lengviau išreikšti besiklausančiam kitam. Draugui norisi išpasakoti savo sielos paslaptis, per bendravimą su kitu paauglys pažįsta save. Daugelis suaugusių žmonių atsiskleidžia ir pasitiki tik artimuose santykiuose, o su draugais juos sieja labiau bendri interesai. Tuo tarpu paauglys į visus ryšius įeina ieškodamas visiško pasitikėjimo. Tokiu būdu, nors ir ne kartą „nusvyla“, jis intensyviai suformuoja daug artimų ryšių, kurie gali išlikti visą gyvenimą. Kita vertus, paauglys labai bijo prarasti save, neretai prisiderinęs prie kitų jaučiasi taip, tarsi jo neliko. Kai žmogus ima suvokti savo mintis ir bruožus, jis ima matyti savo ir kitų žmonių, o ypač tėvų skirtumus. Jis ima matyti, kad jo nesupranta. Todėl pirmą kartą suvokia ir vienatvės jausmą. Mažesni vaikai vienatvę labiau jaučia kaip emocinį diskomfortą, kurio priežasčių dažnai nesupranta. Vienatvę patiriantis paauglys draugu dažnai renkasi dienoraštį.
Bėdos dėl menko savęs vertinimo
Svarbiausias paauglio vidinio pasaulio bruožas yra tas, kad paauglystėje labai nusilpsta savęs vertinimas. Kadangi paauglys ima jaustis nebe tėvų dalimi, o atskiru ir kol kas labai netobulu žmogumi, vietoj
didelio „mes“ atsiranda menkas „aš“. Dėl to jis sau nebegali priskirti tėvų laimėjimų ir savęs vertinimas labai nusilpsta. Gerai, jei iš šeimos atsineštų dalykų atsisakoma palaipsniui, bet taip būna retai. Norint geriau suvokti, kaip jaučiasi paauglys, galime prisiminti ryškesnius savo gyvenimo pokyčius – pavyzdžiui, darbovietės keitimą. Kai labai keičiasi gyvenimo aplinkybės, reikia iš naujo susivokti, kas esi, pasirinkti, kaip elgsiesi. Kurį laiką jaučiamės pažeidžiami, neapsaugoti, bandome rasti patarėjų, bendraminčių, suvokti kam pritarti, o kam priešintis. Keičiasi paauglio aplinka, klasiokai ir draugai tampa kitokie, keičiasi jo kūnas, dažnai jis ima atrodyti svetimas ir negražus: „Man tėvai nieko nelaidžia. Nei vertis auskarų, nei kirpti plaukų. Esu tokia fuu…“. (Algė, 14 metų) Dėl savivertės trūkumo iš pradžių iš kitos lyties atstovo labiau norima paties sutikimo bendrauti, o kaip bendrauti dar neaišku, todėl siekiama „kieto“ partnerio, kuriuo galima pasigirti prieš kitus.
Kaip paauglys bando pakelti savęs vertinimą? Puiku, jei vaikinas ar mergina stengiasi įgyti pasiekimų tokioje srityje, kuri vertinama draugų: sukaupia muzikos kolekciją, užsiima karate. Bet dažnai savo vertė keliama „paprasčiau“ – paaugliai jungiasi į grupeles, kuriose gali pažeminti silpnesnius, kautis prieš bendrą priešą, „susilieti“ su stipriu lyderiu. Todėl labai nemėgsta, kai kritikuojama jų grupė, nes tai yra jų „mes“. Paaugliai linkę ieškoti „atpirkimo ožio“, kuris tam tikram laikui pakelia grupės narių vertę. Atliktas tyrimas: psichologai apklausė kelių klasių mokinius, kokio naujoko jie norėtų. Paaiškėjo, kad jie norėtų žmogaus, turinčio “atpirkimo ožio” savybes. (O.V. Chilaieva, 2004) Kai kurie paaugliai savivertę pakelia bendraudami su mažesniais, kvailesniais už save, šalia kurių jau gali pasijusti kažkuo.
Savo vertę bandoma pakelti ir nepaklūstant suaugusiems – paaugliai dažniau prieštarauja, negu sutinka: „Pradėjau rūkyti, tam kad įrodyčiau sau, kad mama neužuos. Vieną kartą namo grįžau girta ir niekaada nebeaiteinu namo taip anksti, kaip tėvai norėtų. Bet pakeičiau tėvų požiūrį į save. Noriu padrčsinti ir kitus nepasirodyti suaugusiems, kad paauglys – kažkoks nesubrendęs asmuo.“ (Simona, 16 metų) Paaugliui atrodo, kad sakyti „ne“ ir būti asmenybe yra vienas ir tas pats. Kodėl paaugliai taip gina savo nuomonę? Todėl, kad nėra ja garantuoti.
Kita vertus, kai tėvai linkę nuolat jėga versti vaiką paklusti, vaikas pajunta, kad paklusęs reikalavimams gali visiškai prarasti ir taip palaužtą savo vertės jausmą: „Atsišnekėjimas – vienintelis mano gyvenime dalykas, kuris man leidžia reikšti savo nuomonę“.(Jonas, 15 metų) Įsivaizduokite – štai jūs mažytis ir gerutis gyvenate ir džiaugiatės, suaugusieji už jus viską sprendžia ir visi laimingi. Džiaukis ir neturėk rūpesčių! Bet atsiranda kažkoks keistas jausmas, kad galima gyventi kitaip, imate jausti, tarsi iš jūsų tikimasi, kad judėtumėte į priekį. Tėvai kur kas lengviau pakeltų vaikų prieštaravimus, jei suprastų, kokio tvirtumo reikia norint prieštarauti. Vaikas, kuris išdrįsta maištauti, turi jaustis mylimas, kad taip rizikuotų.
Sujaudintos emocijos
Paaugliai emociškai nestabilūs. Tai visų pirma nulemia greitas fizinis brendimas – visi psichiniai procesai tampa tarsi per daug sujaudinti, todėl jam sunkiau būti atsakingam už savo jausmus. Pavyzdžiui, klausimo, ką paauglys ketina veikti savaitgalį, gali pakakti, kad jis įsižeistų, jog tėvai nori viską kontroliuoti. Daugelis žmonių pačiais nelaimingiausiais savo gyvenimo etapais laiko paauglystę ir senatvę. Vieni paaugliai mato savo galimybes tarsi per rožinius akinius, kitiems ateitis
atrodo neapibrėžta, nekontroliuojama, bauginanti. Emocinės paauglių problemos neretai prilygsta psichinės ligos simptomams.
Tačiau paauglys, paklaustas apie jausmus, dažnai atsako: „ nežinau“. Kodėl jis neatskleidžia savo jausmų? Paauglys bijo savo pykčio, fantazijų apie mirtį, seksualinių jausmų, dažnai jaučiasi dėl jų kaltas. Todėl labiausiai paauglys būtų dėkingas tiems suaugusiems, kurie bando atspėti, kas dedasi jo širdyje.
Suaugę ne visada jaučia paauglių vienatvės laipsnį, kuri gali išaugti iki depresijos ir savižudybės. Paaugliai puola į depresiją, kadangi bijo neatitikti tėvų lūkesčių, nesugeba bendrauti su draugais, bijo aplinkinio pasaulio, laukia iš aplinkinių agresijos: „Mano draugė bandė nusižudyti. Aš ją atkalbėjau, bet jai depresija. Ji tėvams meluoja, nieko nesako, nes jų bijo. Kas galėtų jai padėti? Nemanau, kad suaugusieji“ (Evaldas, 17 metų).
Dažnai tėvai įsivaizduoja žiną, ką jaučia vaikas, stebi jį, ieškodami blogio požymių. Iš tiesų neretai vaikai jaučiasi labai vieniši ir mano, kad jų tėvai niekada taip nesijautė. „Šeštoje klasėje skaitydamas eilėraštį skaitovų konkurse taip drebėjau, kad baigus skaityti mokytoja man pasakė: „Gal tu geriau nebeik į konkursus“. Mane apėmė baimė. Pajutau, kad gėda žiūrėti į žmones gatvėje. Atsiguliau į lovą ir išmiegojau 12 valandų, pramiegodama pamokas. Po to ir iš viso į jas nebėjau. Lėtai vaikščiojau gatvėmis ir galvoja: štai, visi kažkur skuba, kažkam reikalingi, visi normalūs, o aš –ne.“ (Iš liguistai jautrios klientės pasakojimo apie savo paauglystę.)
Kita vertus, paauglys, kuris vieną dieną tvirtino, kad nenori gyventi, kitą jau šypsosi. „Anksčiau žliumbdavau, kai mama pasakydavo, kokia aš kvaila. Tačiau turiu draugus, į kuriuos galiu atsiremti, pažliumbti prie jų, išklausyti jų pasakojimų apie savo gyvenimą. Jei neturėčiau draugų, jau seniai manęs šiame pasaulyje nebūtų. Myliu savo draugus labai labai.“ Kuo paauglys aiškiai stipresnis už suaugusį žmogų? Chaoso tolerancija ir gajumu. Suaugusio žmogaus pasaulis jau nusistovėjęs, o paauglys nuolat juda, jo viduje – netvarka ir chaosas, bet taip ir turi būti. Paauglio vidinis pasaulis kupinas prieštaravimų: noras įsilieti į grupę – išsiskirti, noras turėti savo požiūrį – noras sekti autoritetais, noras būti priimtam – nepasitikėjimas aplinkiniais, pažeidžiamumas – grubumas. Paaugliai drąsūs, lengvai atsisako priėmimo, linkę rizikuoti, nors nieko nežino, lengvai prisitaiko prie naujų aplinkybių ir keičiasi.
Kova su suaugusiaisiais
Paauglystėje vyksta naujų autoritetų paieška. Paauglys pradeda pastebėti, jog tėvams ne pro šalį būtų išspręsti savo problemas, o ne kontroliuoti vaikus. Bet tarp paauglio ir jo tėvų yra giluminis panašumas, kuris ir tampa konfliktų šaltiniu ir kurio nė viena pusė nesuvokia, pavyzdžiui, valdinga motina ir valdinga dukra.Su žmogumi, kuris turi tą pačią silpnybę, bendrauti visada nelengva. Neretai neigiama savybė savyje net nematoma, atrodo, kad viskuo kaltas kitas. I. Aleksejevo 2000 m. atlikto tyrimo duomenimis, 30 procentų paauglių mano, kad tėvai nusiteikę priešiškai. 20-metė klientė, vis dar bijanti savo mamos, pasakoja: „Apskritai, jei tėvai susirieja, po valandos diskusijų lieku kalta aš. Blogai išsiurbiau kambarius – rėkia, išėjau su draugais į miestą – rėkia, neišėjau – irgi rėkia. Niekam nelinkėčiau tokių tėvų!“ Paauglystės krizės pavojingos – kartais vaikas nutolsta nuo šeimos ir su tėvais bendrauja tik spaudžiamas kaltės: „Vaikystėje labai mylėjau tėvus. Tėvas man atrodė protingesnis už draugus ir mokytojus. Bet vienu metu staiga suvokiau savo vienišumą – kažkodėl tėvai jau nebegalėjo atstoti
pasaulio. Įsimylėjau. Tėvai tapo mano priešais. Pilni baimės ir pykčio jie bandė mane atsikovoti. Štai tada kažkas ir nutrūko. Dabar svetimi žmonės man artimesni už tėvus.“
Dažnai dėl blogo paauglių elgesio tėvai linkę kaltinti įsitraukimą į asocialias grupes. Bet tik tuo atveju, jei paauglys namie jaučiasi nepriimtas arba nevertinamas, jis ieškos bet kokio priėmimo ir įvertinimo už šeimos ribų ir negalės pasidalinti su tėvais, kas jam atsitiko. „Kai man buvo septyniolika metų, nuvažiavau atostogauti pas senelę į Baltarusiją. Vieną vakarą sėdėjau ant suoliuko ir norėjau, kad į mane kas nors atkreiptų dėmesį. Priėjo vaikinai, iš kurių vienas, kaip vėliau sužinojau, turėjo didelę bėdą – žaidė automatais. Jis iš manęs pasiskolino 15 rublių, po to davė pauostyti žolės ir pasiskolino dar 200. Aš taip norėjau, kad jis grąžintų pinigus, kad sutikau su juo miegoti, gal penkis kartus. Man buvo baisu pasakyti senelei ir tėvams, kad neturiu pinigų grįžti namo. Po to jis “paskolino” mane savo draugui, bet pinigų taip ir neatidavė.“ (Ieva, 16 m.)
Vieni iš svarbiausių santykių paauglystėje – santykiai su mokytojais. Aukščiau minėto tyrimo duomenimis, 70 proc. paauglių šiuos santykius apibūdina kaip įtemptus. Kodėl? Viena vertus, paaugliai turi didesnį teisybės jausmą ir negali atleisti neteisybės. Antra vertus, kartais vaikas perkelia į mokytoją savo santykius su tėvais ir bando ne visai adekvačiai įrodyti mokytojui savo suaugimą.
Suaugusieji dažnai nesuvokia, kaip grubiai jie patys elgiasi su vaikais: „Mama kišasi į mano gyvenimą. Sakau: „Einu pasivaikščioti“ O ji:„Su kuo? Kada grįši?Žiūrėk, neprisigerk!“ Mintyse galvoju: negi aš kiekvieną dieną geriu, rūkau, vartoju ką nors?“. (Gintarė, 15 m.) Kai kurie mokytojai elgiasi kaip seržantai, berdami įsakymus: „užsirašyk pavardę ant savo darbo“, „žiūrėk į savo sąsiuvinį“, „išspjauk gumą“. Jei sakote paaugliui tai, ką jis jau žino, tai parodo, kad laikote jį neišmanėliu, ir tai jį žeidžia. Gaila, kad dažnai tėvai nesupranta, kaip svarbu laiku pasakyti vaikui – atleisk. Paaugliai prieštarauja, nes nenori būti nugalėti, o gilai širdyje pervertina suaugusius ir nori būti į juos panašūs. Jei suaugusieji suteikia daugiau laisvės, ne visi paaugliai tampa laimingi, nes nemoka priimti savų sprendimų. Jie žino, ko nenori, bet nežino ko nori, negalėdami nuspręsti jaučiasi menkavertiški, o padarę klaidą jaučiasi nevykę, todėl gali imti elgtis dar blogiau, kad galų gale iš jų atimtų ir jiems nebereikėtų priiminėti sunkių sprendimų, kurie sukelia baimę ir kaltę.
Vietoj pabaigos
Paauglys išauga ne toks, kokio buvo tikimasi. Pagalvokime apie save – kokių savybių mes stokojome paauglystėje, o po to įgijome? Bet jei vaikai neprieštaraus tėvams, tai jie netaps savarankiškais ir neturės motyvo išeiti iš tėvų namų, pasaulis išnyks. Suaugusiųjų pagalba labai reikalinga bandant surasti pusiausvyrą tarp asmeninių ir bendrų interesų, kuriant savo ateitį. Suaugę gali padėti paaugliui suprasti kitus žmones. Paaugliai labai vertina tai, kad suaugę jiems atskleidžia savo patirtį ir jausmus.
O kokios mūsų problemos tęsiasi nuo paauglystės? Jų nepaprastai daug. Tai polinkis nuolat sakyti „ne“, per didelė priklausomybė nuo artimųjų, noras šokiruoti kitus, per didelis susirūpinimas išvaizda, noras sužavėti kuo daugiau vyrų (moterų), o ne su jais suartėti, ir dar daug kitų problemų. Paauglystės atgarsiai ilgam išlieka mumyse, retas suaugęs ją „išaugo“ visiškai, todėl paauglių elgesys mus taip stipriai veikia.
Praktinės rekomendacijos kaip šnekėtis su paaugliais:
5 Taip
Leiskite paaugliams būti blogos
nuotaikos.
Ramiai reikalaukite laikytis įsipareigojimų.
Suteikite paaugliui daugiau laisvės ir stenkitės juo pasitikėti.
Suraskite vietą ir laiko nuoširdiems pokalbiams apie gyvenimą, pasidalinkite, kaip jautėtės paauglystėje.
Padėkite paaugliui visapusiškai suprasti kitus žmones.
5 Ne
Nesivelkite į konfliktus, kai paauglys prieštarauja.
Nereguliuokite paauglio kaip mažamečio vaiko.
Įkyriai nekontroliuokite ir nelaužykite jo privatumo.
Nepalikite paauglio likimo valiai.
Nekritikuokite paauglio dėl to, koks pats esate ar buvote paauglystėje.
Genovaitė Petronienė