Ar gydymo įstaigų vadovai pakankamai vertina pacientų organizacijų svarbą, ar žino kokiomis nuotaikomis ir lūkesčiais jie gyvena? Efektyvus bendradarbiavimas su jomis parodo, ar tinkama kryptimi einama, išryškina pacientų poreikius, kurie dažnai neapsiriboja tik gydymu. Ar pacientai tai gali keisti medikų bendravimo įpročius ir net veikti gydymo metodus? Apie tai kalbamės su Nacionalinio vėžio instituto direktoriumi prof. Narimantu Evaldu Samalavičiumi.
Kodėl gydymo įstaigai svarbu bendradarbiauti su pacientų organizacijomis?
Nacionalinis vėžio institutas - mokslo ir gydymo įstaiga. Tenka spręsti daugybę kasdienių problemų nuolat gilinant mokslines žinias, sekant tarptautines naujienas ir taikant naujausius gydymo metodus. Mokslo ir gydymo veikla kasdien – tai pažangos sinergija. Skubame naujausius gydymo metodus taikyti praktiškai. Tačiau tampa vis labiau akivaizdu, kad jokie gydymo metodai negali būti iki galo efektyvūs jei neįtrauksime į šį procesą pačių ligonių ir iš esmės nekeisime savo bendravimo su pacientais įgūdžių. Mūsų medicinos sistemoje, apskritai, nėra paplitusi praktika, kaip bendradarbiauti ir bendrauti kartu su ligoniu nugalint ligą.
NVI bendradarbiauja su dešimtimis pacientų organizacijų. Mano planuose ryžtingas siekis tą bendradarbiavimą stiprinti. Neabejoju, kad pirmiausia reikia pasirašyti bendradarbiavimo sutartis. Beje, 2014 metų pabaigoje jau buvo pasirašyta pirmoji bendradarbiavimo sutartis su prostatos vėžiu sergančių žmonių draugija.
Kokie bendradarbiavimo būdai Jūsų akimis yra efektyviausi? Kokie artimiausi Jūsų planai?
Ateityje organizuosime anonimines pacientų apklausas poliklinikoje, stacionare bei moksliniuose NVI padaliniuose: tai padės geriau įvertinti ir suprasti pacientų poreikius ir atskirų gydytojų paslaugas, jų bendravimo spragas ar net kyšininkavimo atvejus.
Kviesime pacientų organizacijas dalyvauti įvairiuose NVI renginiuose, kad išgirstume vieni kitus ir pasidalintume idėjomis. Viena skaudžiausių mūsų bėdų, kurias ir patys žinome, ir kurios itin vargina mūsų pacientus - ilgos eilės konsultacijoms. Artimiausiu metu planuojame įsteigti papildomus etatus poliklinikoje, įsigyti daugiau reikalingos aparatūros bei kreiptis į Ligonių kasas, kad būtų padidintos kvotos ambulatorinėms paslaugoms.
Kokie yra pacientų organizacijų lūkesčiai, ko jie tikisi?
Žinau, kad visos pacientų organizacijos nori gauti naujausią informaciją apie onkologinių ligų gydymo naujoves, mūsų paslaugas jiems suprantama kalba. Todėl mes turime tapti informacijos šaltiniu, pabrėžčiau ne bet kokios, ne formalios, bet teisingos, aktualios ir suvokiamos informacijos. Būtinai leisime informacinius biuletenius atsižvelgdami į pacientų organizacijų lūkesčius kartu su jais generuodami svarbiausius klausimus ir temas.
Neabejoju, kad šie veiksmai bus labai naudingi visiems, ir sergantiems, ir gydantiems. Esu įsitikinęs, kad toks bendradarbiavimas atneš naudos ir mokslo pažangai.
Belieka prisipažinti, kad šie mano planai - gerinti bendradarbiavimą su pacientų organizacijomis taip pat gimė ne tuščioje vietoje, o po to kai susipažinau su pacientų organizacijų apklausų rezultatais ir įsigilinau į jų lūkesčius ir palinkėjimus, už ką esu jiems nuoširdžiai dėkingas.