Šeši Lietuvos miestai ir rajonai, pusšimtis mokyklų, beveik 15 000 vaikų, kurių drabužius papuošė klijuojami atšvaitai – tokius skaičius balandžio 8-osios vakarą susirinkusiems „Šarūno“ viešbučio bare „Stars & Legends“ vardijo2013–2014 metų akcijos „Būk matomas“ organizatoriai. Įteikdama padėkos raštus rėmėjams ir savanoriams, socialinės iniciatyvos sumanytoja Jurgita Pocienė išreiškė viltį, kad vaikams tapus geriau matomiems kelyje, kraupi pastarųjų metų statistika, kai eismo nelaimės kasmet pasiglemžia maždaug po 25 mažųjų gyvybes, pamažu nueis užmarštin.
„Kiek žinau, ieškodama šiai akcijai globėjų, Jurgita kreipėsi ne į vieną Seimo narį, bet jiems ši iniciatyva nepasirodė verta dėmesio, – atsiimdama padėkos raštą kalbėjo akcijos „Būk matomas“ globėja, Seimo narė Rimantė Šalaševičiūtė. – Tačiau aš, važinėdama į darbą Seime iš užmiesčio, tamsiuoju paros metu kasdien susiduriu su ta liūdna – kelyje nematomų vaikų – realybe. Mudvi su dukra bandėme šią problemą spręsti apdalindamos dažniausiai sutinkamus mokinukus įprastais nuimamais atšvaitais, nors, žinoma, tokiais pavieniais veiksmais situacijos iš esmės pagerinti neįmanoma, tam būtinos bendros visų institucijų, tiek mokyklų, tiek policijos, tiek visuomenininkų pastangos. Todėl labai dėkoju Jurgitai už puikią jos iniciatyvą ir ryžtą ją įgyvendinti kuo platesniu mastu“.
Išties, pasak akciją sumaniusios Daugiavaikių šeimų asociacijos MES vadovės Jurgitos Pocienės, įprasti apvyniojami arba prisegami atšvaitai greitai pasimeta arba vaikai juos paprasčiausiai pamiršta užsidėti, o tada iki nelaimės belieka vienas žingsnis. Akcijos „Būk matomas“ metu prie vaikų viršutinių drabužių nemokamai klijuoti atšvaitai ypatingi tuo, kad jų neįmanoma nulupti, sugadinti ar pamesti. Specialiu aparatu saugiai ir tvirtai prilipdomi švytintys dekoratyviniai elementai ne tik daro vaiką pastebimą kelyje vairuotojams, bet ir originaliai puošia drabužį, o kai kuriais atvejais – ir maskuoja nedidelius audinio įplyšimus ar kitus defektus.
Prie projekto prisijungusios socialiai atsakingos įmonės tokį savo sprendimą aiškino ne tik verslo propaguojamomis vertybėmis, bet ir galimybe atlikti gerą ir išties naudingą darbą. „Mūsų draudimo bendrovei itin svarbi jauniausia tautos dalis, kuri kurs šalies ateitį. Todėl žiūrime plačiau ir jaučiame atsakomybę juos saugoti visais mums galimais būdais, ne vien apdrausdami nuo įvairių nelaimingų atsitikimų, bet ir, kaip šiuo atveju, padėdami jiems būti labiau pastebimiems tamsiuoju paros metu. Pasipuošę atšvaitais vaikai atsiduria mažesnės rizikos nukentėti zonoje. Turime viltį, kad jie gali išmokyti naudotis šviesą skleidžiančiomis priemonėmis ir to dar nedarančius savo tėvus ar senelius“, – kalbėjo draudimo bendrovės „Gjensidige Baltic“ Lietuvos filialo direktorė Katerina Pavlidi.
„Kadangi visi mūsų įmonės valdybos nariai yra daugiavaikiai tėvai, diskusijų, ar atsiliepti į pagalbos prašymą, nekilo: skyrėme dvigubai daugiau pinigų, nei buvo prašyta, ir džiaugiamės, kad bent šiuo nedideliu indėliu galėjome prisidėti prie tokio gražaus ir prasmingo sumanymo“, – tardamas žodį sakė tarptautinės įmonės „Exleasingcar“ verslo plėtros vadovas Tomas Povilaika.
Entuziastingos ir veiklios keturių vaikų mamos Joanos Gudžiūnienės pastangomis „Būk matomas“ pasiekė ir Jonavos miestą bei rajoną, kurių keliuose vairuotojams nuo šiol lengviau pastebėti net 4 000 mokyklinio amžiaus pėsčiųjų. Anot Vaikų ir jaunimo visapusiško lavinimo centrui vadovaujančios Joanos, jai buvo kiek apmaudu stebėti, kaip tokios akcijos vyksta tik didžiuosiuose miestuose, todėl nusprendė šią puikią iniciatyvą pasikviesti ir į savo gimtinę. „Akcijos globėju sutikusio tapti Jonavos miesto mero Mindaugo Sinkevičiaus ir AB „Achema" dėka šiemet aplankėme visas Jonavos miesto ir rajono mokyklas, priklijuojamais atšvaitais paženklinome apie 3000 moksleivių, o dar tūkstančiui policininkai padovanojo įprastų atšvaitų“, – gerais rezultatais džiaugėsi aktyvi jonaviškė.
Daugiausia padėkos raštų iškeliavo į akcijos savanorių rankas – būtent šių žmonių pasiaukojamo ir nesavanaudiško darbo dėka „Būk matomas“ aplankė per pusšimtį mokyklų Vilniaus, Kauno, Alytaus, Elektrėnų, Šalčininkų, Švenčionių, Švenčionėlių, Prienų miestuose ir rajonuose. Akcijos „Būk matomas“ komanda, lydima Lietuvos policijos pareigūnų, daugiau kaip keturis mėnesius kasdien vyko vis į kitą mokyklą, kur policijos atstovai išsamiai pasakojo ir aiškino vaikams, kodėl kiekvienas, tamsiuoju paros metu einantis gatve, privalo būti su atšvaitu, o tiems, kurių tėvai nesutiko drabužių ženklinti priklijuojamais švytinčiais ženklais, dovanojo tradicinių prisegamų arba apvyniojamų atšvaitų.
Lipdukais iš šviesą atspindinčios plėvelės pasirūpino akcijos partneriai LIPDYK.LT, kurie šią atšvaitų gamybos technologiją naudoja jau kelerius metus. Terminiu būdu ant drabužio klijuojama plėvelė yra atspari aplinkos poveikiui, nesueižėja ir nesutrupa skalbiant, taigi vaiko viršutinį drabužį gali puošti ne vieną sezoną. Akcijos „Būk matomas“ logistika rūpinosi vežėjas EGAS.
2014-2015 m. socialinę akciją „Būk matomas“ planuojama pradėti lapkričio 1 dieną.
Šiuo metu jau antrą mėnesį po Lietuvą keliauja kitas Daugiavaikių šeimų asociacijos MES projektas – „Svajonių karavanas“, skatinantis žmones nepamiršti svajoti, o pačias originaliausias, karščiausiais, ypatingiausias svajones žadantis padėti paversti realybe. Šio projekto kontekste gegužės 18 d. Vilniuje nuo Katedros iki Lukiškių aikštės numatoma surengti šventišką Šeimų eiseną, skirtą Tarptautinei šeimų dienai paminėti. Džiugų ir spalvingą renginį vainikuos šeimų iškyla ant žolės, vaišinantis gardžia grikių koše, susirinkusiųjų ūpą kels Artūro Noviko džiazo mokyklos atikėjai ir flamenko šokėjos.
Daugiavaikių šeimų asociacija MES