Kiekvienam pacientui įstatymas numato teisę į kokybiškas medicinines paslaugas. Jei pacientui medicininės paslaugos suteiktos nekokybiškai, jis turi teisę reikalauti jam padarytos turtinės ir neturtinės žalos atlyginimo. Tačiau pastaruoju metu vis dažniau medicinos įstaigos geranoriškai neskuba atlyginti dėl jų kaltės pacientams padarytos turtinės ir neturtinės žalos. Tokiu atveju svarbu pacientams žinoti, kad jie negali kreiptis tiesiogiai į teismą, kadangi yra privaloma ikiteisminė institucija – Sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija.
Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje yra nurodyta, kad pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija yra privaloma ikiteisminė institucija ginčams dėl pacientų teisių pažeidimo fakto ir tuo padarytos žalos dydžio nustatymo nagrinėti.Toliau aptarsime įstatymuose nurodytą teisinį reglamentavimą ir procedūras dėl kreipimosi į Sveikatai padarytos žalos nustatymo komisiją.
Sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija nagrinėja tik tuos pareiškimus, prie kurių yra pridėtas sveikatos priežiūros įstaigos vadovo atsakymas raštu dėl pareiškime iškeltų žalos atlyginimo reikalavimų. Taigi pirmiausiai reikia keiptis į medicinos įstaigą bei informuoti apie tai, kad pacientui yra padaryta žala, ir prašyti ją atlyginti, o tik paskui galima kreiptis į Sveikatai padarytos žalos nustatymo komisiją. Taip pat svarbu yra nepraleisti 3 metų termino nuo sveikatai padarytos žalos, kadangi pasibaigus šiam terminui Komisija paciento pareiškimo nenagrinės.
Esant aukščiau nurodytiems kriterijams (kreipusis į medicinos įstaigą ir nepraleidus trejų metų termino), Sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijai yra teikiamas raštu pareiškimas. Pareiškime turi būti nurodyta:
(1) Komisijos pavadinimas (Sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija);
(2) pareiškėjo vardas, pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta;
(3) sveikatos priežiūros įstaigos, kurios veika skundžiama, pavadinimas, buveinė;
(4) aplinkybės, kuriomis pareiškėjas grindžia savo reikalavimą;
(5) įrodymai, patvirtinantys pareiškėjo išdėstytas aplinkybes;
(6) pareiškėjo reikalavimas (pažeista teisė ir prašomas žalos dydis);
(7) pridedamų dokumentų sąrašas;
(8) pareiškimo surašymo vieta ir data;
(9) pareiškimą pasirašo pareiškėjas ar jo atstovas. Prie atstovo paduodamo pareiškimo turi būti pridedamas įgaliojimas ar kitoks dokumentas, patvirtinantis atstovo įgaliojimus;
(10) prie paštu siunčiamo pareiškimo turi būti pridėta notaro arba advokato patvirtinta pareiškėjo asmens tapatybės dokumento kopija.
Pareiškimai Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijoje turi būti išnagrinėti ir sprendimas priimtas ne vėliau kaip per du mėnesius nuo pareiškimo gavimo dienos. Tačiau Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos argumentuotu teikimu galima šį terminą pratęsti, bet ne ilgiau kaip dar 2 mėnesiams. Taigi terminai yra gana trumpi, kadangi teisme bylos nagrinėjimas dėl sveikatai padarytos žalos gali trukti net ir keleriuss metus.
Pacientas, nesutikdamas su Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos sprendimu, per 30 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos, o sprendimo priėmimo metu nedalyvavę asmenys – per 30 dienų nuo tos dienos, kai sužinojo apie sprendimą, turi teisę kreiptis į teismą ir ten prašyti žalos atlyginimo. Jei Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos sprendimas yra neapskųstas, tai jis yra privalomas ir turi būti vykdytinas.
Informaciją suteikė advokatė Gintarė Girdzijauskienė,dirbanti advokatės Gintarės Girdzijauskienės kontoroje, Laisvės al. 42, LT-44246, Kaune.
Tel. nr.: (8-37) 210 623
El. p.:advokate.girdzijauskiene@gmail.com