Per paskutinius kelerius metus gerokai padidėjo tėvų pastangos apsaugoti automobilyje vežamus vaikus. „PZU Lietuva“ užsakymu periodiškai atliekama automobilius vairuojančių tėvų apklausa parodė, kad per porą paskutinių metų padaugėjo vairuotojų, vaikus vežančių specialiose sėdynėse.
Tiesa, policijos duomenimis, praėjusiais metais eismo įvykių skaičius, kuriuose nukentėjo vaikai, palyginti su 2012-aisiais, padidėjo 4,9 proc., juose sužeista vaikų 7,7 proc. daugiau. Žuvo 11 vaikų, t. y. 3 mažiau negu 2012 metais.
„Lietuvos gyventojų apklausa rodo didesnę šalies vairuotojų atsakomybę vežant vaikus. Prieš dvejus metus specialias sėdynes vaikams automobiliuose turėjo 40 proc. vairuotojų, o paskutiniai duomenys liudija, kad tokių kėdučių turėjo jau 44 proc. vairuotojų. Ir sugriežtintos taisyklės, ir didesnė vairuotojų atsakomybė leidžia teigti, kad vaikai vežami saugiau. Tiesa, atsakingų vairuotojų nėra tiek daug, kiek galima būtų tikėtis“, – teigia „PZU Lietuva“ generalinis direktorius Marius Jundulas.
Pasak jo, sumažėjo vairuotojų, vežančių vaikus ne pagal reikalavimus. Ant galinės sėdynės esančiu diržu prisegtų vaikų sumažėjo 3 proc. (nuo 29 iki 26 proc.), o suaugusiųjų laikomų neprisegtų vaikų – 2 proc. (nuo 17 proc. iki 15 proc.). Beveik neliko vaikų, kurie važiuoja visiškai neprisegti – paskutinė apklausa liudija, kad tik 2 proc. tėvų vežasi vaiką ant galinės sėdynės neužsegtą saugos diržu.
„Policijos vykdomos prevencinės priemonės, eismo įvykiuose nukentėjusių nepilnamečių skaičius rodo, kad kol kas Lietuvoje suaugusieji skiria nepakankamai dėmesio vaiko saugai automobilyje. Neteisingai vaikui užsegtas saugos diržas, mažametis, galintis automobilyje laisvai judėti ant galinės sėdynės, paliekamas didelei rizikai“, – sako Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Gintaras Aliksandravičius.
Policijos pareigūnas apgailestavo, kad net ir apklausoje vairuotojai prisipažįsta nevežantys vaikų taip, kaip reikalauja Kelių eismo taisyklės – mažiau nei pusė (tik 40 proc.) vairuotojų, vežančių vaikus, sako turintys specialias sėdynes. Vadinasi, didesnioji vairuotojų dalis ir toliau rizikuoja savo vaikų sveikata ar net gyvybe.
Specialioje sėdynėje (kėdutėje) prisegtą vaiką dažniau veža 18–45 m. gyventojai, aukštąjį išsilavinimą, didžiausias pajamas turintys tyrimo dalyviai ir didmiesčių gyventojai. Ant galinės sėdynės prisegtą automobilyje įrengtu diržu – 46–55 m. žmonės. Vyrai ir žemesnio išsilavinimo atstovai dažniau teigė, jog vaiką laiko kas nors iš suaugusiųjų.
Policijos atstovas teigė, kad nemažą įtaką vaikų saugumui automobilyje dar galbūt turi ir senieji Lietuvos vairuotojų įpročiai – ankstesniais metais (iki 1993 metų) nebuvo reikalaujama vežti vaikų užsegus juos saugos diržu, dėl to išsiugdyti naują įprotį dar kai kam reikia laiko. Antra vertus, paisyti Kelių eismo taisyklių reikalavimų yra kiekvieno eismo dalyvio pareiga.
Šią savaitę, balandžio 7–13 dienomis, policijos pareigūnai visoje šalyje vykdo prevencines priemones, skirtas vairuotojų ir keleivių saugos diržų naudojimo, vaikų vežimo automobiliuose taisyklių laikymosi kontrolei užtikrinti.
Jovita Aukštuolytė-Minderienė