Ekrane mažas vaikas renka obuolius. Šį vaiką virtualiu būdu judinate jūs, keldamas ranką. Kai ranką pakeliate jūs, ją pakelia ir vaikas, kai paeinate į šoną, pajuda ir jis. Bet tai – ne kompiuterinis žaidimas, o „DevMotion“ kompanijos sukurta, fiziškai tobulėti padedanti virtualios reabilitacijos programa, skirta negalią turintiems ar traumą patyrusiems 5–15 metų amžiaus vaikams.
„Iš tikrųjų šis žaidimas ir visi šie judesiai – obuolių rinkimas ar skraidančio paukščio nubaidymas – paremti reabilitaciniais pratimais ir konsultacijomis su fizioterapeutais bei reabilitologais. Įdomiausia, kad paskui visi duomenys apie šį žaidimą keliauja terapeutui tiesiai į kompiuterį, kur yra saugomi, analizuojami ir pateikiami suprantama forma“, – pasakoja „DevMotion“ kompanijos atstovas Andrius Bičeika, virtualios reabilitacijos programą praėjusią savaitę pristatęs inovacijų parodoje ICT2013. Pokalbis su juo.
Kaip su reabilitacija susijęs šis, iš pirmo žvilgsnio sakytum, žaidimas? Kokia yra idėja?
Galima labai trumpai nupasakoti idėją. Virtuali reabilitacija ir mūsų sprendimas susideda iš dviejų komponentų arba dviejų dalių. Jei būčiau pacientas, 5–15 metų amžiaus vaikas po kažkokios ligos ar turintis vystymosi sutrikimą, galėčiau žaisti šį žaidimą ir iš tikrųjų nesuprasčiau, kas vyksta – galvočiau, kad žaidžiu. Nors iš tikrųjų žaidimas ir visi judesiai – obuolių rinkimas ar skraidančio paukščio nubaidymas – paremti reabilitaciniais pratimais ir konsultacijomis su fizioterapeutais bei reabilitologais.
Įdomiausia, kad paskui visi žaidimo duomenys keliauja terapeutui tiesiai į kompiuterį, kur yra saugomi, analizuojami ir pateikiami suprantama forma. Tada terapeutas gali pažiūrėti, kaip pacientui sekasi, koks jo progresas, žaidime daryti pakeitimus, nes pacientas gali žaisti ir neišeidamas iš namų. Tarkim, patyręs traumą arba jau nuėmus gipsą nuo rankos vaikas galės efektyviai, motyvuotai žaisti namuose, nereikės važiuoti į šaltas ligonines ir gąsdintis žmonių baltais chalatais.
Verta paminėti, kad apskritai virtualios reabilitacijos sprendimo nauda ta, jog gali būti mažinamos lėšos, skirtos sveikatos išlaidoms, nes terapeutai ir gydytojai galės produktyviau valdyti pacientų bazę. Užuot dirbę su vienu žmogumi vienu metu, jie galės dirbti su keturiais ar penkiais pacientais, besigydančiais namuose. Taip pat sveikatos apsauga bus pritraukta į nuošalias vietas, prieinama tiems, kurie gyvena nuošaliose vietovėse, kaimuose ar gyvenvietėse, todėl jiems sunkiau pasiekti ligonines.
Kokie tie judesiai, kuriuos vaikas, naudodamasis programa, gali ir turi atlikti?
Tai standartiniai judesiai. Pavyzdžiui, viršutinių kūno dalių judesiai (pakelti rankas, sulenkti alkūnes), taikomi po kažkokio sužeidimo ar vystymosi sutrikimo. Taip pat yra sukurta keletas žaidimų ir aplikacijų, lavinančių smegenų veiklą (neuroveiklą), kognityvinį mąstymą: pacientas turi atskirti geruosius nuo blogiukų – blogiukus nubaidyti, geruosius palikti. Yra balanso kambarys, kuriame žmogus tam tikrą laiką turi išlaikyti pusiausvyrą.
Ar kai kurios ligoninės, medikai jau naudoja šį Jūsų išradimą?
Šiuo metu pasaulyje virtualia reabilitacija, „Microsoft Kinect“ ir panašių technologijų pritaikymu užsiima maždaug 6–8 kompanijos, vadinamieji „startuoliai“. Dar metų neturinti, Lietuvoje įsikūrusi mūsų kompanija taip pat yra „startuolio“ fazėje.
Sparčiai judame ta kryptimi, kad mūsų produkciją pradėtų naudoti ne tik Lietuvos įstaigos bei vartotojai, bet ir pasaulio. Šiuo metu kooperuojamės su vienu didžiausių Malaizijos medicinos universitetų, taip pat su vienu didžiausių medicinos srityje Izraelio tyrimų centru, keliomis įstaigomis Amerikoje ir Didžiojoje Britanijoje, su kuriomis testuojame ir atliekame klinikinius tyrimus, kad įrodytume, jog toks sprendimas yra efektyvus.
Programą testuojate su vaikais?
Šiuo metu – su vaikais. Produktas, paleistas į rinką, bus skirtas 5–15 amžiaus vaikams, turintiems vystymosi ar genetinių sutrikimų arba tiems, kuriems reikia reabilitacijos po traumų.
„DevMotion“ kompanijos idėja bei vizija yra tobulinti produktą ir žaidimų kūrėjus, tyrimų centrus, esančius visame pasaulyje, įgalinti kurti žaidimus ar aplikacijas, kurios būtų skirtos ne tik vaikams, bet ir suaugusiesiems, senoliams, sportininkams, kad šie produktai padėtų minėtoms žmonių grupėms, turinčioms įvairiausių patologinių sutrikimų, efektyviai, saugiai ir greitai sveikti namuose arba klinikose.
Tiesiog vykdant programoje nurodytas užduotis?
Taip, vykdant programoje nurodytas užduotis, kurias per atstumą gali koreguoti gydytojas.
Simonas Bendžius,