Organizacijos, stebinčios ir kontroliuojančios tabako pramonės veiklą Jungtinėje Karalystėje, antrąjį kartą sustabdo klaidinančias tabako pramonės kampanijas žiniasklaidoje, nukreiptas prieš standartinę pakuotę. Tabako gamintojas „Gallaher“ surengė viešų ryšių kompaniją, kurios tikslas – įrodyti, jog nelegali tabako gaminių rinka sparčiai auga, o standartinė pakuotė tik pagilins šią problemą. Tokios visuomenę klaidinančios informacinės kampanijos uždraustos antrąjį kartą.
„Gallaher“ patalpino dvi reklamas Jungtinės Karalystės laikraščiuose, kuriose tvirtinama, kad dėl Vyriausybės planuojamos įvesti standartinės cigarečių pakuotės padidės prekyba suklastotomis cigaretėmis.
„Juodoji tabako gaminių prekybos rinka sparčiai auga“, – teigiama vienoje iš pramonės sukurtų. – „Standartinės pakuotės bus lengviau padirbamos ir mokesčių mokėtojams kainuos gerokai daugiau nei 3 milijardus svarų, kuriuos dėl nesumokėtų akcizo mokesčių šalis prarado pernai“.
Organizacija Cancer Research UK drauge su Advertising Standards Authority, organizacija Jungtinėje Karalystėje, stebinčia ir kontroliuojančia reklamos standartus, pateikė kaltinimą dėl šiose reklamose pateikiamos melagingos informacijos.
Pateiktame kaltinime paneigiamas nelegalių tabako gaminių rinkos augimas ir nurodomi oficialūs duomenys, pažymintys, kad „per pastarąjį dešimtmetį nelegalių tabako gaminių rinka žymiai sumažėjo“.
Reklaminėje kampanijoje pateikta 3 milijardų nuostolių grėsmė pasirodo taip pat neatitinka realybės. Skaičiuojant šiuos duomenis, įtrauktos ne tik cigaretės, bet ir sukamasis tabakas, be to, pateikiamos tokių skaičiavimų „lubos“, nors oficiali statistika rodo, jog dėl nelegalių tabako gaminių rinkos Jungtinė Karalystė galėjo būti prarasta nuo 1,2 iki 3 milijardų.
„Gallaher“ kompanijos atstovas patikino, kad ši reklaminė kompanija bus nutraukta.
Tai jau antrasis atvejis, kuomet Jungtinės Karalystės nevyriausybinėms organizacijoms pavyksta pažaboti tabako gamintojų iniciatyvas, nukreiptas prieš standartinės pakuotės įvedimą. Įrodžius, kad abejonių dėl šios priemonės teigiamo poveikio mažinant tabako vartojimą nėra, kampanija taip pat buvo nutraukta.
Papildoma informacija:
Standartinių pakuočių priemonė – tai logotipo pašalinimas ir rūšies rašymas numatytu šriftu, siekiant išvengti logotipo ir firmos įvaizdžio patrauklumo. Standartinių pakuočių priemonėmis reglamentuojama pakuočių medžiaga, forma ir dydis, siekiant išvengti linksmo ir patrauklaus pakelių dizaino.
Ar dėl paprastos standartinės pakuotės padidės neteisėta prekyba? Ne.
Tabako pramonė tvirtina, kad dėl standartinės pakuotės įvedimo išaugtų cigarečių padirbinėjimas. Tačiau standartinė pakuotė visada bus gaminama su vaizdiniais įspėjimais. Nėra jokių įrodymų, kad dėl didelių vaizdinių įspėjimų ir standartinės pakuotės palengvėtų padirbinėjimas. Atsižvelgiant į labai mažas tam tikrų rūšių nelegalių cigarečių pakelio gamybos sąnaudas (kai kada jie parduodami kontrabandininkams po 14 euro centų 15), būtų sunku patikėti, kad dėl paprastos pakuotės dar labiau sumažėtų tokių gaminių kaina. Be to, tyrimai parodė, kad pakuotė neturi įtakos sprendimui pirkti nelegalų tabaką, nes tam didžiausią reikšmę turi tokių gaminių pasiūla ir kaina.
Ar standartinė pakuotė taps lengviau padirbama ir apsunkins atsakingų institucijų darbą atskiriant originalią pakuotę nuo padirbtos?
Cigarečių pakuotės jau turi unikalią identifikaciją, todėl, pašalinus prekės ženklus, skaneris, aptinkantis padirbtus gaminius, veiks taip pat efektyviai.
Nėra jokių įrodymų, kad pakuotes bus lengviau padirbti. Atsižvelgiant į dabartines technologijas, aišku viena – visos pakuotės yra lengvai padirbamos. Dėl šios priežasties buvo sukurtos saugumo sistemos. Kai kurios šalys naudoja nematomas saugumo žymes, kurios atsakingiems pareigūnams padeda išsiaiškinti ar pakuotė padirbta.
Naudodami modernias saugumo sistemas, ypač nematomas žymes, taikydami griežtą atsakomybę už kontrabandą ir aktyviai įgyvendindami šias priemones galime įveikti kontrabandą.
Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija
Šaltiniai:
1. C. Moodie, G. Hastings, L. Joossens, Young adult smokers’ perceptions of illicit tobacco and the possible impact of plain packaging on purchase behaviour, European Journal of Public Health, 2011 m. kovo 26 d., p. 1.
2. Joossens L, Merriman D, Ross H, Raw M. How eliminating the global illicit cigarette trade would increase tax revenue and save lives. Paris, International Union Against Tuberculosis and Lung Disease, 2009
3. Joossens L, Raw M. Progress in combating cigarette smuggling: controlling the supply chain. Tobacco Control 2008; 17: 399-404
4. Joossens L, Raw M. Turning off the Tap. Cancer Research UK, 2003
5. Joossens, L. & Raw, M. How can cigarette smuggling be reduced? British Medical Journal 2000; 321:947-950 https://bmj.com/cgi/content/full/321/7266/947 .