Vaistinės „Camelia“ platinamas vaistus, maisto papildus ir medicinos paslaugas reklamuojantis leidinys „Sveik uoliai“ papiktino Lietuvos sveikuolių bendruomenę. Jos prezidentas Dainius Kepenis teigia, kad žurnale, kuriam panaudotas iš Sveikuolių sąjungos pavogtas pavadinimas, pateikiama subtiliai užmaskuota, gyventojus klaidinanti informacija apie sveikatą ir sveikatinimą. Jis ragina visus sveikam gyvenimo būdui neabejingus Lietuvos gyventojus „Camelia“ tinklui priklausančiose vaistinėse nesilankyti. Žurnale pateikiamą informaciją kritiškai vertino ir kiti „Vakarų Lietuvos medicinos“ pašnekovai.
Žurnale – kontraversiški gydymo ir diagnostikos metodai
Ryškiai oranžinės spalvos akį traukiantį reklaminį žurnalą „Sveik uoliai“ Lietuvos gyventojai savo pašto dėžutėse randa kiekvieną mėnesį. Didžiąją žurnalo dalį užima įvairiausių vaistų ir maisto papildų reklama – pastarajame numeryje jų pateikiama net 60 – vos ne visiems gyvenimo atvejams. Reklamuojamas ir prieštaringai vertinamas vėžio diagnostikos metodas – platus vėžio žymenų tyrimų spektras, nors gydytojai onkologai teigia, kad šie tyrimai daugumoje atvejų naudotini vėžio gydymo efektyvumui įvertinti, o profilaktiniais tikslais turėtų būti skiriami tik pasitarus su savo šeimos gydytoju. Jų teigimu, iš žurnale siūlomų maždaug 10 skirtingų vėžio žymenų tyrimų profilaktiniais tikslais plačiau naudotini du: tai prostatos specifinio antigeno ir kiaušidžių vėžio žymenų tyrimai.
Žurnalo rengėjai be skrupulų žengia ir į medicinos užribį: organizmo „nešvarumus“ siūloma valyti „detoksikacinėmis“ vonelėmis: „Tai procedūra, leidžianti Jūsų organizmui valytis pačiam veikiant tam tikriems fizikos dėsniams, taip atsikratant daugelio ligų bei nemalonių pojūčių. Galėsite savo akimis stebėti toksinų pasišalinimą, nes organizmo valymo metu per pėdų liaukas pasišalinantys toksinai nudažo vandenį įvairiomis spalvomis“, – rašoma žurnale.
Vadina visuomenės klaidinimu
Gydytojas psichiatras biomedicinos mokslų daktaras Aurelijus Veryga sako, kad vaistų, o galbūt ir maisto papildų reklamuoti nereikėtų, kadangi dauguma žmonių neturi reikiamos kvalifikacijos įvertinti, ar jiems reikia naudoti kurią nors iš šių medžiagų. Pasak A. Verygos, žmonės savigydos vaistais turėtų vengti, bet viešojoje erdvėje peršama klaidinanti mintis, kad būtent vaistais galima sėkmingai spręsti įvairius sveikatos iššūkius. „Tu gali daryti ką nori, tik žinok, kaip save „susiremontuoti“. Nėra sakoma – „jūs nepersivalgykit“, sakoma – persivalgius išgerkite vieną ar kitą tabletę, visada jų turėkite. Tai iškreipia pačią sveikatinimo idėją. Kuriama iliuzija, kad žmogus visų šių medikamentų dėka gali išvengti pasekmių – tereikia žinoti, ką nusipirkti vaistinėje“, – kalbėjo dr. A. Veryga.
Pašnekovo teigimu, galimai klaidinanti yra ir vėžio žymenų reklama, o daugelio vėžio žymenų tyrimų siūlymas gali būti žalingas. „Yra gal du žymenys, kuriuos gal ir verta atlikti. Bet žmogus to nesupranta, o leidinyje irgi nedetalizuojama, – pažymi A. Veryga. – Reklamuojama profilaktikoje nenaudotini, neinformatyvūs vėžio žymenų tyrimai. Ir jeigu žmogus vieną iš jų pasidaro ir gauna neigiamą rezultatą, jis nebeina darytis tų tyrimų, kurie būtų efektyvūs, kurie tikrai galėtų nustatyti. Tarkime, yra efektyvus krūtų vėžio nustatymo metodas – mamografija, priklausomai nuo amžiaus, arba echoskopinis krūtų tyrimas, bet jokiu būdu ne žymuo. O moteris, gavusi neigiamą žymens rezultatą, nusiramina ir būtinų tyrimų nebedaro.“
Stebisi medicinos perkėlimu į buitinį lygmenį
Pasak dr. A. Verygos, medicininių tyrimų, medikamentų naudojimo negalima perkelti į vartotojišką lygį, o beatodairiška medicinos paslaugų reklama tai ir skatina. „Visas šis leidinys neturi nieko bendra su sveikata. Jo tikslas – pinigai. Kita vertus, labai stebėtis, kodėl vaistinė tokius dalykus išdarinėja, nereikėtų, tai pelno siekianti organizacija. Kitas klausimas – kodėl valstybė tai leidžia, – kalbėjo gydytojas. – Informaciją apie reikiamus tyrimus, ką kiekvienam žmogui pagal savo amžių reikėtų pasitikrinti, turėtų atsiųsti ne vaistinė, o šeimos gydytojas.“
Jis taip pat pabrėžė, kad vaistinių skelbiamos akcijos, kurių metu daugeliui vaistų ir papildų taikomos nuolaidos, yra visuomenei žalingos, mat taip skatinamas perteklinis medikamentų vartojimas. „Toks įspūdis, kad tuos visus preparatus turi privaloma tvarka įsigyti ir valgyti kaip dešrą. Tereikia lakstyti po vaistines ir rasti, kur nuolaida didesnė, – ironizavo gydytojas. – Matyt, tai darančių žmonių yra nemažai, kitaip vaistininkai tiesiog nerengtų tokių akcijų“.
Apgavikiškas pavadinimas?
Dr. A. Veryga atkreipė dėmesį ir į žurnalo pavadinimą – „Sveik uoliai“, kurį galima perskaityti ir kaip vieną žodį, ir kaip žodžių junginį. Žodžius sveikuoliai, sveik uoliai į prekės ženklą pavertė ir išpopuliarino Lietuvos sveikuolių sąjunga. „Tiesiai šviesiai, žmogiškai kalbant, ši vaistinė sveikuolių pavadinimą tiesiog pavogė ir panaudojo toli gražu ne sveikuoliškoms idėjoms propaguoti. Leidinyje taip pat panaudotos sveikuolių sąjungos naudojamos ryškios spalvos, beveik identiški dizaino elementai“, – kalbėjo dr. A. Veryga.
Lietuvos sveikuolių sąjungos prezidentas Dainius Kepenis sako, kad jis ir Lietuvos sveikuolių bendruomenė „sveikuolių“, „sveik uoliai“ vardus pradėjo naudoti daugiau kaip prieš dvidešimt metų. Organizacija, vienijanti sveiką gyvenseną propaguojančius žmones, 1996 m. buvo pavadinta Lietuvos sveikuolių sąjungos pavadinimu, kuris kilo būtent iš šių dviejų žodžių: „sveik“ ir „uoliai“. Dainiaus Kepenio teigimu, „Camelia“ vaistinė, leisdama ne sveiko gyvenimo būdo, bet vaistus, papildus reklamuojantį leidinį, iš sveikuolių bendruomenės pavogtu pavadinimu peržengia leistinas socialinės atsakomybės ir paprasčiausio žmogiškumo ribas. Todėl leidinį kur kas geriau apibūdintų ne iš sveikuolių bendruomenės pavogtas, bet kitas vardas – velniava.
„Tai, kad jie pasinaudojo sveikuolių vardu – gėda. Tai labai subtilios, klaidinančios manipuliacijos. Kai juoda nuolat bandoma parodyti kaip balta, visi prie to pripranta, ir laikui bėgant tikrai pradeda manyti, kad juoda – tai balta. Sveikuolių, sveikatos įvaizdį mėginama susieti su tuo, ką siūlo farmacininkai – vaistais, papildais. Mėginama įtvirtinti tokį „požiūrį“. Bet sveikata, švelniai tariant, yra ne tai“, – aiškino D. Kepenis. Jis taip pat pabrėžė, kad Sveikuolių sąjunga svarsto galimybę kreiptis į teismą dėl “Camelia” vaistinės naudojamo sveikuolių vardo.
„Tai serijinis reklaminis leidinys, parodantis realybę, kaip farmacijos įmonės manipuliuoja žmonių sąmone“, – sako žurnalistas Juozas Dapšauskas.
Registracija – ne nuosprendis
Lietuvos Respublikos valstybinio patentų biuro prekių ženklų ir dizaino skyriaus vedėjos Dignos Zinkevičienės teigimu, prekės ženklo registracija patentų biure yra skirta to ženklo savininko teisėms apsaugoti. Pašnekovė pokalbio metu negalėjo patikrinti, ar “Camelia” vaistinė yra užregistravusi “Sveik uoliai” pavadinimą, tačiau šią informaciją žadėjo patikslinti kitą dieną. Ji atkreipė dėmesį, kad apie prekės ženklo registravimą skelbiama viešai, tris mėnesius po paskelbimo suinteresuoti asmenys registraciją gali apskųsti. Tačiau jeigu nespėjama to padaryti per tris mėnesius, visuomet galima kreiptis į teismą.
Vaistinės “Camelia” viešųjų ryšių specialistė Vilma Balčiauskaitė, paprašyta pakomentuoti žurnalo “Sveik uoliai” vardo panaudojimo aplinkybes, taip pat leidinio turinį, žadėjo tai padaryti kitą dieną.
Mindaugas Savickas