Kūrybiškumas susiformuoja ankstyvajame vaiko raidos periode. Viskas priklauso nuo pirmųjų jo potyrių, vaizdinių, patirtų emocijų.
„Polinkius įvairioms veikloms galima pastebėti jau pirmaisiais vaiko gyvenimo metais. Vieni piešia, kiti domisi technika, treti konstruoja ir pan. Svarbu laiku atkreipti dėmesį į vaiko polinkius ir tolimesniame ugdyme skatinti stipriąsias jo savybes“, – pasakoja netradicinio ugdymo specialistė Giedrė Laucytė.
Vaiko polinkiai susiformuoja ankstyvuoju laikotarpiu, t.y. iki penkių metų amžiaus, rašoma „NIC“ pranešime spaudai. Šiuo metu mažieji perima viską iš aplinkos ir nefiltruoja jokios verbalinės ar neverbalinės informacijos. Pirmaisiais metais mažylis būna itin imlus iš aplinkos sklindančioms emocijoms. Vaikas iki 3 metų amžiaus daugiausiai fiksuoja neverbalinius signalus, o sekančiame periode pradeda suprasti bei perimti ir verbalinę informaciją.
„Taip pat svarbu paminėti, kad ankstyvajame periode vaikas yra linkęs susitapatinti su artimoje aplinkoje esančiais objektais ar kita jį supančia aplinka“, – pažymi G. Laucytė.
Neuroplastikos specialistas, daktaras Normanas Doidge’as, savo tiriamajame darbe apie žmogaus smegenų galimybes, pastebi, kad ankstyvieji vaiko metai yra kritinis laikotarpis, kurio metu formuojasi asmenybės pagrindas. Būtent šiame asmenybės raidos etape smegenyse fiksuojamas didžiausias aktyvumas ir vyksta didžiausi plastiški pokyčiai. Tuo metu sukauptą informaciją smegenys fiksuoja ilgam bei panaudoja kaip pagrindą tolimesnei asmenybės raidai.
Būtent ankstyvajame laikotarpyje yra įspaudžiamos tolimesnio kelio vėžės, kuriomis bręsdamas vaikas keliaus toliau. Tiesa, dėl smegenų plastiškumo visada galima pakoreguoti savo asmenybės branduolį, tačiau vėlesniame amžiuje pokyčiai reikalauja didelių pastangų.
Sveikai asmenybės raidai svarbu, kad ankstyvajame periode vaikas būtų pozityvių emocijų apsuptyje bei užsiimtų kūrybiškumą bei akiratį plečiančiomis veiklomis. Tokiu atveju tolimesnis žinių siekimas tobulėjimui ir atradimams jam bus tiesiog natūrali būsena.
Normanas Doidge’as savo darbe apie žmogaus smegenų galimybes pastebi, kad vaikui ankstyvajame raidos periode iš artimos aplinkos priimant ir patiriant neigiamas emocijas, jo asmenybės augimo galimybės sumažėja. Smegenys, siekdamos išsaugoti balansą, užsiblokuoja ne tik nuo neigiamą poveikį turinčios aplinkos, bet ir nuo kitų išorinių dirgiklių, taip pat ir pozityvių.