Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), įgyvendindama XVI Vyriausybės programos nuostatą ,,Sieksime teisės aktais reglamentuoti netradicinės (papildomos ir alternatyvios) medicinos paslaugų teikimą“, parengė ir pateikė Lietuvos Respublikos Vyriausybei Prioritetinės teisėkūros iniciatyvos – reglamentuoti netradicinės medicinos praktiką – numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažymą.
Pažymos tikslas – integruoti į nacionalinę sveikatos sistemą netradicinės medicinos (papildomosios ir alternatyviosios medicinos – PAM) sritį, siekiant užtikrinti šios srities paslaugų saugumą. Netradicinės medicinos iniciatyvos įgyvendinimas padės sukurti teisinę ir saugią aplinką tiek paslaugų teikėjams, tiek paslaugų gavėjams. Šiuo dokumentu siekiame padėti ne tik paslaugų vartotojams, sveikatos specialistams, bet ir mokslo atstovams plėtoti šios veiklos žinias bei praktiką Lietuvoje.
„Kadangi tokia svarbi sritis Lietuvoje iki šiol nebuvo teisiškai reglamentuota, žmonės neretai pakliūdavo į įvairių apsišaukėlių rankas. Neatmeskime galimybės, kad nekontroliuojami gelbėtojais prisistatantys asmenys galėjo ne tik nepadėti patikliems sveikatos problemų turintiems žmonėmis, bet ir pakenkti jų sveikatai, – sako sveikatos apsaugos ministrė Rimantė Šalaševičiūtė. – Kadangi negalime uždrausti žmonėms ieškoti įvairių gydymosi alternatyvų, turime tinkamai reglamentuoti tokių paslaugų teikimą, nes tai vienas esminių žmonių saugumo klausimų“.
Pažymos parengtų 2 alternatyvų nuostatos turėtų padėti spręsti šios srities problemas: apibrėžti ir įteisinti netradicinės medicinos sąvoką, nustatyti šias paslaugas teikiančių specialistų būtiną kompetenciją, apibrėžti netradicinės medicinos veiklos apimtis, parengti paslaugų teikimo metodikas (standartus), siekti, kad šios veiklos viešinimas bei reklamos informacija būtų teisinga ir neklaidinanti vartotojo.
Įgyvendinant pirmąją alternatyvą netradicinę mediciną siūloma apibrėžti kaip biomedicinos mokslų sritį, apimančią sveikatos rekreaciją, natūralią ir liaudies mediciną ir jų veiklose naudojamus produktus. Paslaugos diferencijuotos pagal galimą riziką ir žalą žmogaus sveikatai. Vidutinę ir didelę riziką žmogaus sveikatai keliančias paslaugas numatoma licencijuoti, PAM praktikos paslaugas pavedant administruoti Sveikatos apsaugos ministerijai. Tarp vidutinę ir didelę riziką žmogaus sveikatai keliančių paslaugų yra kūno priežiūros paslaugos (tarp jų įvairūs masažai, aplikacijos, įvyniojimai, tatuiravimas ir pan.), biologinio poveikio paslaugos (tarp jų fitoterapija, homeopatija, hirudoterapija ir apiterapija ir pan.), įvairios menų ar susijusių su gyvūnais terapijų rūšys. Tarp mažą riziką žmogaus sveikatai keliančių paslaugų – psichoemocinio poveikio paslaugos, tarp jų joga, Reiki, autogeninė treniruotė, rytų medicinos sistemų grupė. PAM praktikos paslaugas, keliančias mažą riziką žmogaus sveikatai priskiriamos savireguliacijai (koreguliacijai), jas administruos naujai įsteigta asociacija (rūmai, konfederacija ar sąjunga). Asociacijos steigimui nenumatomi valstybės biudžeto asignavimai.
Antroji pažymoje pateikiama alternatyva apima mažesnę paslaugų grupę – natūralios ir liaudies medicinos praktiką ir kelias sveikatos rekreacijos srities paslaugas, kurias numatoma licencijuoti. Šiuo tikslu visas funkcijas, būtinas netradicinės medicinos (PAM) praktikos paslaugų saugumui ir kokybei užtikrinti, vykdytų tik SAM ir jos pavaldžios įstaigos.
Nepriklausomai nuo pasirinktos alternatyvos, planuojama reglamentuoti sveikatinimo veiklos sritis turi būti integruota į bendrą Lietuvos sveikatos sistemą ir atitikti pagrindinius sveikatinimo veiklos principus. Paslaugos turės būti teikiamos tinkamomis valstybės nustatytomis sąlygomis pagal nustatytas paslaugų teikimo metodikas (standartus) – paslaugų teikimo tvarkos aprašus (paslaugų teikėjams, vykdantiems šią veiklą, privalomas sąlygas, kurių bus privalu laikytis vykdant šios veiklos praktiką). Šias paslaugas teikiantys specialistai turės atitikti kvalifikacijos reikalavimus (teisės akto nustatyta tvarka bus išduodamas netradicinės medicinos (PAM) praktikos kvalifikacijos pažymėjimas, registruojamas informacinėje sistemoje), bus parengti netradicinės medicinos (PAM) specialistų kvalifikacijos kėlimo tvarkos aprašai bei sukurta šios veiklos stebėsenos ir priežiūros sistema, pagrįsta savireguliacijos (koreguliacijos), griežto ir veiklos deklaravimo licencijavimo principu.
Pasak ministrės R. Šalaševičiūtės, visos šios priemonės turi padėti vartotojui pasirinkti saugias, pripažintų specialistų teikiamas PAM paslaugas.
Kitose ES šalyse – Belgijoje, Bulgarijoje, Danijoje, Maltoje, Portugalijoje, Rumunijoje, Slovėnijoje, Vengrijoje ir Vokietijoje – PAM veikla reguliuojama specialiais PAM skirtais sveikatos apsaugos įstatymais arba kitais teisės aktais, kuriuose PAM medicina reguliuojama atskirais punktais.
Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasirinkus vieną iš siūlomų teisinio reglamentavimo alternatyvų, SAM rengs įstatymų ir teisės aktų paketą, reglamentuojantį netradicinės medicinos praktiką.