Kone visiems šalies gyventojams ne kartą yra tekę konsultuotis pas gydytojus specialistus, tačiau klausimų dėl šių konsultacijų teikimo tvarkos sulaukiama daug. Vilniaus teritorinė ligonių kasa primena, kaip kreiptis dėl nemokamos gydytojo specialisto konsultacijos.
Būtinas draustumas ir gydytojo siuntimas
Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) lėšomis apmokamai ortopedo, traumatologo, ginekologo, otarinolaringologo ar kito gydytojo specialisto konsultacijai gauti reikia būti apdraustam privalomuoju sveikatos draudimu ir turėti siuntimą dėl gydytojo specialisto konsultacijos. Jį išduoda šeimos gydytojas ar gydytojas specialistas, dirbantis gydymo įstaigoje, sudariusioje sutartį su teritorine ligonių kasa.
Siuntimą gydytojas išduoda, jei reikia pasikonsultuoti dėl paciento sveikatos būklės, nustatyti ar patikslinti diagnozę, gydymo taktiką, darbingumą ir pan. Būtent jis, atsižvelgdamas į paciento sveikatos būklę, sprendžia, ar reikalinga gydytojo specialisto konsultacija.
Kur konsultuotis, renkasi pacientas
„Nemokamą gydytojo specialisto konsultaciją apdraustasis gali gauti tiek poliklinikoje, kurioje yra prisirašęs, tiek kitoje viešojoje ar privačioje gydymo įstaigoje, sudariusioje sutartį su teritorine ligonių kasa reikiamoms sveikatos priežiūros paslaugoms teikti. Svarbiausia – pasirinktoje gydymo įstaigoje užsiregistruoti į konsultaciją per 30 dienų, kurias siuntimas galioja“, – sako Vilniaus teritorinės ligonių kasos (Vilniaus TLK) Gyventojų aptarnavimo skyriaus vedėja Lina Vitkauskienė.
Pasak Vilniaus TLK atstovės, siuntime yra nurodomas siuntimo tikslas ir gydytojo specialisto profesinė kvalifikacija, o ne konkreti įstaiga ar gydytojas – juos pacientas gali rinktis savo nuožiūra, atsižvelgdamas į gydymo įstaigos pasiekiamumą, laukimo eilę ar kitas jam svarbias aplinkybes. Tačiau renkantis svarbu prisiminti, kad visose gydymo įstaigose pacientai registruojami į eilę, o už konsultaciją be eilės reikia susimokėti patiems.
Informuojama apie galimybes
Gydytojas, nusprendęs, kad pacientui reikalinga specialisto konsultacija, išduodamas siuntimą nurodo bent tris asmens sveikatos priežiūros įstaigas, kuriose apdraustajam galėtų būti nemokamai suteiktos siuntime nurodytos paslaugos.
„Pacientui pasirinkus gauti specialisto konsultaciją toje pat gydymo įstaigoje, kurioje dirba siunčiantis gydytojas, atskiras siuntimas neišduodamas – visą reikiamą informaciją gydytojas tiesiog įrašo paciento ambulatorinėje kortelėje. O kreipimosi į kitą gydymo įstaigą atveju siuntimas pacientui turi būti išduotas – įrašo kortelėje nepakanka“, – atkreipia dėmesį L. Vitkauskienė.
Jei paciento, kuris kreipiasi su siuntimu, pasirinktoje gydymo įstaigoje nėra galimybės iš karto suteikti reikiamo specialisto konsultacijos, pacientas turi būti registruojamas į eilę asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo žurnale ir jam turi būti pasiūlyta anksčiausia galima konsultacijos data.
Informaciją, kuriose Vilniaus ir Alytaus apskričių sveikatos priežiūros įstaigose, sudariusiose sutartį su ligonių kasa, dirba įvairios kvalifikacijos gydytojai specialistai, taip pat kur bei kokios yra laukimo eilės, galima pasitikrinti ir Vilniaus TLK interneto svetainės skiltyje „Pacientų eilės ASPĮ“.
Siuntimo reikia ne visada
Eiti pas gydytoją specialistą nereikia dėl tokių laboratorinių tyrimų kaip bendras kraujo, šlapimo, gliukozės, kalio, natrio, kreatinino ir kt. Šiuos tyrimus apdraustiesiems nemokamai atlieka ir rezultatus įvertina šeimos gydytojai. Jie taip pat gali atlikti neurologinį, oftalmologinį, nosies, ausų ir gerklės, dermatologinį, chirurginį, ortopedinį, akušerinį ir ginekologinį ištyrimą.
Dėl nemokamos konsultacijos tiesiogiai (be siuntimo) pacientai gali kreiptis į gydytoją specialistą prireikus būtinosios medicininės pagalbos, gydytojui specialistui paskyrus pakartotines konsultacijas, taip pat jei lėtinės ligos atveju skiriama ilgalaikė specialisto stebėsena ar kreipiantis į gydytoją dermatovenerologą. Poliklinikoje, kurioje žmogus yra prisirašęs, be siuntimo jį gali priimti ir odontologas bei psichiatras.
Būtina įspėti dėl neatvykimo
Vilniaus TLK primena, kad, turėdami teisę rinktis gydymo įstaigas bei gydytojus, pacientai taip pat turėtų vėliausiai prieš parą pranešti gydymo įstaigai, jei atvykti negali. Atsakingai pranešdami apie neatvykimą, gyventojai ne tik taupo medikų laiką, bet ir suteikia galimybę greičiau pas šeimos ir kitus gydytojus patekti tiems, kuriems jų konsultacija turi būti suteikta skubiai ir iš tiesų reikalinga.