Ketvirtadienis, 2024.12.19
Reklama

Nauja vaikų vežimo tvarka – daugiau išgelbėtų gyvybių

Agnė Garkauskienė | 2012-11-09 00:03:27

Prieš savaitę įsigaliojo nauja vaikų vežimo tvarka. Kelių eismo taisyklių pakeitimai numato, kad visi vaikai, kurių ūgis iki 135 cm, turi būti vežami specialiose kėdutėse, o nesilaikantiems šio nutarimo bus taikomos baudos. Tik ar būdami atsakingi tėvai turėtume baimintis šio nutarimo tik dėl gresiančių baudų? Medikai neabejoja: vis dėlto svarbiausia - vaiko sveikata ir išsaugota gyvybė.

Vaikas automobilyje
Specialiose kėdutėse turi būti vežami vaikai, kurių ūgis yra iki 135 cm. Agnės Garkauskienės nuotr.

Naujoji vaikų vežimo tvarka

Lietuvoje nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai numato, kad specialiose kėdutėse turi būti  vežami vaikai, kurių ūgis yra iki 135 cm. To reikalauja bendros Europos Sąjungos taisyklės.  Iki šių pakeitimų Kelių eismo taisyklės leido ant galinės automobilio sėdynės vežamus vaikus nuo 3 metų amžiaus prisegti saugos diržu, skirtu suaugusiesiems. Tačiau toks saugos diržas negali tinkamai apsaugoti vaikų dėl jų mažesnio ūgio, kitokio kūno sudėjimo, svorio.

Vaikus vežti specialiose kėdutėse jau nuo 1981 m. privaloma Skandinavijos šalyse. Vokietijoje bei Austrijoje šios saugos priemonės privalomos vaikams, kurių ūgis yra iki 150 cm. 

Neprisegtam vaikui 10 kartų didesnė tikimybė žūti

Mes dažnai esame įsitikinę, kad jei važiuosime lėtai ir saugiai, avarijų išvengsime. Ir nei mums, nei mūsų vaikams nieko bloga neatsitiks. Deja, realybė kartais būna kitokia. Gydytojai teigia: jeigu vežame vaikus neprisegtus saugos diržais, tikimybė žūti yra dešimtis kartų didesnė.

„Avarijų metu dažniausiai yra patiriamos didelės energijos traumos. Vaikai patiria sunkius sužalojimus, kurių vieni sunkiausių – susidūrus transporto priemonėms arba verčiantis. Sunkiausios pasekmės tuomet, kai vaikai automobilyje būna nefiksuoti. Tuomet avarijos metu jie arba didelės energijos dėka atsitrenkia į priekį, arba iškrenta iš automobilio. Tad būtina vaikus fiksuoti, t. y. segti diržais specialiai jiems skirtose kėdutėse“, – įsitikinęs Kauno klinikų gydytojas ortopedas traumatologas dr. Viktoras Gerulis.

Dažniausios yra galvos traumos, kaklo slankstelių lūžiai, nugaros smegenų pakenkimai, vidaus organų sužalojimai. Vaikų vidaus organai yra arčiau vienas kito, dėl šios priežasties, kitaip nei suaugusiesiems, jiems gresia didesnis sunkių sužalojimų pavojus. 

Žinoma, dažni įvairių galūnių - rankų, kojų, dubens kaulų lūžiai.

Tik paprastu saugos diržu prisegti vaikai traumas patiria 5 kartus dažniau nei vežami kėdutėse. Taip yra todėl, kad silpni vaikų kaklo slanksteliai dar nepajėgūs išlaikyti galvos.

Vaiko saugumas – pirmoje vietoje

Specialistai tvirtina, kad vaiko saugumas turėtų būti pirmoje vietoje, o avarijos atveju automobilinė kėdutė gerokai sumažina traumų ir mirčių tikimybę. Svarbu žinoti, kad tik specialiai vaiko ūgiui ir svoriui pritaikyta ir tinkamai pritvirtinta saugos kėdutė tvirtai laiko vaiką ir apsaugo jį nuo smūgių bei nuo pavojaus būti išmestam iš automobilio eismo įvykio metu. 

Dr. V. Gerulis teigia, kad svarbiausia saugos priemonė yra saugos diržai ir automobilinė kėdutė. Tik po to, kaip papildoma priemonė, yra oro pagalvės. „Jeigu vežate vaiką priekinėje automobilio sėdynėje ir jis sėdi veidu į priekinį langą, turi būti išjungta oro pagalvė. Rekomenduojama mažą vaiką vežti

nugara į langą. Iki vienerių metų ar šiek tiek vyresnius vaikus rekomenduojama vežti galva į priekį užpakalinėje sėdynėje. Antra vertus, tėvai turi labai atidžiai stebėti situaciją, kokia vaiko padėtis kėdutėje. Nes yra pavyzdžių, kuomet vaikas uždūsta, pasvirus kėdutei. Kėdutė juk nėra lovytė, kur turi miegoti vaikas“, - įsitikinęs gydytojas.

„Yra neatsakingų tėvų, kurie savo vaikus, miegančius kėdutėse, palieka automobilyje ilgesniam laikui. Tikrai žinomas ne vienas mirties atvejis, kai tėvai tiesiog pamiršta savo vaikus ir jie miršta dėl terminio poveikio – vasarą dėl per didelio karčio, o žiemą tiesiog sušąla“, – stebisi V. Gerulis.

Kaip teisingai naudoti automobilinę kėdutę?

Saugaus eismo ekspertų teigimu, svarbu ne tik turėti būtinas saugumo priemones, pavyzdžiui, oro saugos pagalves, diržus ar kėdutes, bet ir jas tinkamai naudoti. Vaikų kėdutes tvirtinant saugos diržais reikia naudoti visus tvirtinimo taškus, kurie yra kėdutėje. Joje sėdintis mažylis turi būti prisegtas.

Kaip teisingai tvirtinti automobilinę kėdutę mašinoje, nurodo prie kiekvienos kėdutės esanti instrukcija. Svarbu, kad tėvai jos laikytųsi. Kauno klinikų gydytoja ortopedė traumatologė Jovita Janušaitienė įsitikinusi, kad jei vaikas sėdi jam skirtoje kėdutėje, bet yra neprisegtas, jokios naudos kėdutė neturi. „Tiesiog daiktas yra naudojamas ne pagal taisykles ir neatlieka pagrindinės savo paskirties – apsaugos“, - sakė J. Janušaitienė.

Be automobilinių kėdučių, vyresniems vaikams naudojamos specialios pakylos su ranktūriais, kuomet saugos diržas naudojamas automobilio. Jas naudoti reikėtų atsižvelgiant į vaiko ūgį. Taip jis avarijos metu išvengs sužalojimų saugos diržu. „Dažna tėvų klaida vaiką sodinti tiesiog ant automobilio sėdynės ir prisegti saugos diržu. Jei vaikas dar nedidelis, automobilio diržas atsiduria jam po kaklu ar prie galvos, ir avarijos metu diržas gali tiesiog užsmaugti“, -  teigė gydytoja ortopedė traumatologė.

Dr. V.  Gerulis primena, kad labai svarbu kokybiška ir nauja automobilinė kėdutė. „Nerekomenduojama naudoti jau nebe naują kėdutę, nes jos dažnai būna praradusios savo saugumo garantiją. Taip pat kėdutė turi būti fiksuota horizontaliai. Saugiausia, kai ji fiksuojasi ne tik diržais, bet turi ir specialius fiksavimo taškus,“ – teigia gydytojas.

Teigiama, kad daugiau nei  60 proc. atvejų kėdutės naudojamos netinkamai – jas tėvai vaikams parenka neteisingai arba blogai pritvirtina.

Automobilinė kėdutė – pirmo būtinumo prekė

Nepaisant to, kad eismo įvykių statistika šalyje gerėja, vis dar dažnai tenka išgirsti apie eismo įvykių metu nukentėjusius vaikus. Dauguma jų nukenčia ne dėl savo kaltės. Todėl akivaizdu, kad norint pakeisti situaciją keliuose, saugaus eismo reikia mokyti ne tik vaikus, bet ir suaugusiuosius, būtina siekti, kad jie ne tik saugiai vairuotų automobilį, bet nepamirštų pasirūpinti ir vaikų saugumu.

J. Janušaitienė neabejoja, kad automobilinę kėdutę turi turėti kiekviena šeima, kurioje auga vaikas.  „Kėdutė yra būtina nuo pat gimimo. Štai, pavyzdžiui, Skandinavijos šalyse mama su gimusiu kūdikiu iš ligoninės neišleidžiama, jei neturi kėdutės“, – sakė gydytoja.

Saugant vaikus kelyje svarbi kiekviena smulkmena. Visi tėvai turėtų žinoti, kad Kelių eismo taisyklių privalu laikytis ne tik kelyje, bet ir automobilyje. „Jeigu nenori matyti vaiko sužeisto, suluošinto ar blogiausiu atveju žuvusio, automobilyje jis turi būti visuomet fiksuotas – prisegtas automobilinėje kėdutėje“, - teigė Kauno klinikų gydytojas ortopedas traumatologas dr. V. Gerulis.

Vietoj skaičių

Mokslininkai nustatė, kas vyksta, kai 80 km per val. greičiu važiuojantis automobilis įsirėžia į nejudančią kliūtį: 

  • po 0,026 sekundės patyrus smūgį, sulenkiamas buferis. Jėga, 30 kartų viršijanti transporto priemonės svorį, ją sustabdo. Vairuotojas, jei yra neprisisegęs saugos diržo, tebejuda automobilio salone tuo pačiu 80 km per val. greičiu;
  • po 0,039 sekundės vairuotojas kartu su sėdyne pajuda į priekį 15 centimetrų;
  • po 0,044 sekundės vairuotojas krūtinės ląsta laužo vairą;
  • po 0,050 sekundės greitis staiga sumažėja, automobilį ir vairuotoją veikia jėga, 80 kartų viršijanti jo svorį;
  • po 0,068 sekundės vairuotojas 9 tonų stiprumo jėga trenkiasi į prietaisų skydą;
  • po 0,092 sekundės vairuotojas ir šalia sėdintis keleivis tuo pat metu galvomis trenkiasi į priekinį automobilio stiklą ir patiria mirtinas traumas;
  • po 0,100 sekundės pakibęs ant vairo vairuotojas atmetamas atgal ant sėdynės, jis jau miręs; 
  • po 0,110 sekundės automobilis rieda atgal;
  • po 0,113 sekundės viskas baigta, geležies ir plastiko gabalai krinta ant žemės, susidūrimo vietą apgaubia dulkių debesis.

Agnė Garkauskienė

Įvertinkite straipsni:
Jūs dar nebalsavote
Kategorijos: Sveika vaikystė
skaityti komentarus (0)
Rašyti komentarą
Pasidalinti su draugais

Susiję straipsniai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI
Kai kiekviena minutė svarbi: ką verta žinoti apie skubiąją medicinos pagalbą?
Priėmimo-skubios pagalbos skyriuje per parą apsilanko apie 200 suaugusių ir tiek pat mažųjų pacientų. Su kokiais negalav...
Liūdna statistika: ignoruojant skiepus, sugrįžta pamirštos ligos
„Jei nėra ligos, tai kam skiepytis?“ – šį motyvą dažnai girdi šeimos gydytojai, kai tėvai atsisako ski...
Naudojant anglies dvideginį, Lietuvoje sėkmingai atliekamos pirmosios angiografijos
Vilniaus miesto klinikinės ligoninės medikai pirmieji Lietuvoje išbandė ir pradeda plačiau taikyti pažangią pasaulio ir...
Per šventes padaugėja apsinuodijimo maistu atvejų: kas tai lemia bei kaip apsisaugoti?
Šventinis laikotarpis dažnam asocijuojasi ne tik su dovanomis ir šiltomis akimirkomis su šeima, bet ir dosniai kalėdinia...
Gydytoja akušerė-ginekologė: šlapimo nelaikymas yra ne gėda, o liga
Šlapimo nelaikymas yra sveikatos problema, apie kurią kalbėti vengia didžioji dalis moterų. Nors šis sutrikimas nėra pav...
Populiarios žymos
Ligos ir sveikata Man rūpiŠirdis ir kraujotakaPlaučiai ir kvėpavimas Virškinimo sistemaEndokrininė sistemaSmegenys, nervų sistemaŠlapimo organai ir inkstaiStuburas, kaulai, sąnariaiRaumenys ir sausgyslėsLytiniai organaiOda, plaukai ir nagaiLimfmazgiai, kraujas ir imunitetas KrūtysAkysAusys, nosis ir gerklėBurna ir dantysPsichikos ligos
 
Simptomai ir ligosAlergijaVėžys ir kraujo ligos Peršalimas ir gripasTemperatūraKūno tirpimasSkauda šonąSvorio kontrolė, valgymo sutrikimaiPriklausomybėMiego sutrikimaiNuovargis ir silpnumasInfekcinės ligos
 
PsichologijaSveika vaikystėŽvilgsnis į praeitįSveika senatvė
Sveikata be vaistų Gydymas augalaisAlternatyvios terapijosSveika mitybaSveikas ir gražus kūnasVegetarų virtuvėJogaSveika dvasiaSėkmės istorijos
Renginiai
Konsultuoja specialistas
Sveikatos apsauga
Nuomonė
ReklamaApie musLigų klasifikatoriusKontaktaiPrivatumo Politika
2015-20 © UAB “Vlmedicina”. Visos teises saugomos | sprendimas webmod: Svetainių kūrimas
Į viršų