Šiais metais pasaulis mini 24-ąją Pasaulinė dieną be tabako. Šiais metais Pasaulinė Sveikatos organizacija (PSO) nori atkreipti dėmėsi į tabako pramonę ir jos naudojamą strategiją pritraukti naujų vartotojų.
Pagrindinės tabako pramonės priemonės – reklama, skatinimas ir rėmimas (angliškai : TABS – tabacco advertesing, promotion and sponsorship). Tai pagrindiniai įrankiai, kuriais kompanijos „užkabina“ naujus vartotojus. Visiškas tabako produktų reklamos uždraudimas yra viena priemonių pristabdyti šių žalingų sveikatai produktų pardavimus augančiose rinkose bei apsaugoti vartotojus nuo mirtį keliančios priklausomybės, išgelbėti milijonus gyvybių.
Nors dauguma valstybių riboja tabako gaminius arba griežtina tabako produktų reklamos kontrolę, tabako kompanijos randa būdų, kaip apeiti draudimus ir pritraukti naujų vartotojų, kurie dažniausiai būna pilnametystes nesulaukę paaugliai. Kasmet nuo tabako gaminių miršta apie 6 milijonus žmonių ir tai išlieka didžiausia išvengiama mirtingumo priežastis pasaulyje.
Minint Pasaulinė dieną be tabako, visoje Lietuvoje miestų ir miestelių pagrindinėse gatvėse, aikštėse Visuomenės sveikatos biurai kartu su ugdymo įstaigų moksleiviais išdalins 20 tūkstančių popierinių gėlių su informaciją apie tabako reklamos įtaką, žalą sveikatai.
Ar tabako gaminių reklama daro didelę įtaka vartotojams?
1955 metais Philip Morris kompanija pristatė savo simboli – „Malboro vyruką“. Šis kaubojus iškėlė kompaniją į neregėtas aukštumas ir kompanijos pardavimai padidėjo daugiau nei 3000% per vienerius metus. Nesenai buvo paviešinti vienos tabako kompanijos vidiniai dokumentai, kuriuose aptariama kompanijos reklamos strategija. Dokumentuose aiškiai nurodoma, jog reklaminių kampanijų tikslinė grupė yra – mokiniai. Juk tai garantuoti ateities klientai. Nors šiems dokumentams daugiau nei 30 metų, tačiau nuo tų laikų tabako pramonės kompanijų strategija nepakito. Paaugliai yra pažeidžiamiausia ir lengviausiai paveikiama tikslinė grupė. PSO pateiktais duomenimis, 90% rūkančiųjų savo pirmąją cigaretę surūkė paauglystėje.
Tabako pramonės atstovai ginasi, jog jų produktų reklama nedaro tokios įtakos vartotojų apsisprendimui. Tačiau toks teiginys prieštarauja pačios pramonės veiksmams – išleisti milijardus JAV dolerių kiekvienais metais tabako pramonės gaminių reklamai ir rėmimui. Kino industrijai skiriami milijonai JAV dolerių, kad filmų personažai rūkytų būtent vienos ar kitos kompanijos cigaretes. Tai daroma ne veltui. Jauni žmonės visada siekia būti kuo panašesni į garbinamas „žvaigždes“. Tai yra tik vienas „paslėptos“ tabako gaminių reklamos pavyzdys.
Ar visiškas tabako gaminių draudimas sumažintų šių, mirtinas ligas sukeliančių, produktų vartojimą? Atsakymas – vienareikšmiškai taip.
Lietuvoje tabako vartojimo rodikliai ėmė kilti
Lietuvoje pastebimos panašios tendencijos kaip ir visame pasaulyje. 2012 m. bent kartą per pastarąjį mėnesį rūkę nurodė 36,1% 15-64 metų amžiaus šalies gyventojų. Per pastaruosius 12 mėnesių yra rūkę 36,3% gyventojų. 66,0% šalies gyventojų yra vartoję tabako gaminius nors kartą gyvenime. Lyginant 2008 ir 2012 m. tyrimo rezultatus, rūkymo paplitimas nors kartą gyvenime išliko stabilus, tuo tarpu per paskutinius metus ir per paskutinį mėnesį šiek tiek padidėjo. Šis padidėjimas gali reikšti tabako kompanijų prisitaikymą prie dabartinių tabako reklamos ir prieinamumo reguliavimų ir naujos rinkodaros strategijos įgyvendinimą. Žvelgiant į pažeidžiamiausius vartotojus, ESPAD–2011 tyrimo duomenimis, 74 proc. (79 proc. berniukų ir 70 proc. mergaičių) 15-16 m. amžiaus Lietuvos moksleivių bent kartą gyvenime buvo surūkę cigaretę. Kelių ESPAD tyrimų duomenų palyginimas rodo, kad tabako vartojimas tarp 15-16 m. amžiaus Lietuvos moksleivių nuo 2003 iki 2007 m. buvo ženkliai sumažėjęs, tačiau nuo 2007 iki 2011 keliais procentais padidėjo. Higienos instituto duomenimis, 2011 m. nuo su rūkymu susijusių piktybinių navikų mirė 1 645 asmenys (51,1 atv. 100 tūkst. gyventojų) arba 68 asmenimis daugiau nei 2010 m.
Valstybės įsipareigoja įvesti draudimus tabako gaminių reklamai
Prastėjant rodikliams kovoje su tabako gaminiais tiek pasaulyje, tiek Lietuvoje, PSO toliau skatina valstybių vadovus įgyvendinti Tabako kontrolės pagrindų konvencijos (TKPK) sutartį bei priimti naujus reguliavimus, kurie galėtų padėti kovoti su tabako pramone. Šią sutartį pasirašė jau 172 valstybės, kurios įsipareigojo per artimiausius penkerius metus įvesti visapusį tabako gaminių reklamos, skatinimo ir rėmimo draudimą. Šalys įsipareigojo spausdinti didelius vaizdinius įspėjimus abejose pakuotės pusės, naudoti paprastas standartines pakuotes ir skelbti pagalbos linijos metantiems rūkyti numerius.
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas