Malonu, kad ir toliau dedamos intensyvios pastangos, siekiant sureglamentuoti natūraliosios medicinos paslaugas. Prieš keletą dienų iš Lietuvos sveikos gyvensenos ir natūralios (papildomos ir alternatyvios) medicinos rūmų (LSNR) direktorės gavau Lietuvos Respublikos Papildomosios ir alternatyviosios sveikatos apsaugos įstatymo projekto juodraštį. Be jokios abejonės šis įstatymas labai reikalingas ir jau seniai laukiamas Lietuvos žmonių.
Tačiau noriu priminti, kad " įstatymas yra įstatymas " ir kad jį LR Seimui priėmus Vyriausybė bus įgaliota šį įstatymą realizuoti. Todėl mes visi privalėsime jo laikytis. Labai svarbu teisingai suformuluoti ir gerai aptarti principines šio įstatymo nuostatas. Susipažinęs su man atsiųstu projektu, noriu pareikšti nors keletą, mano galva, pačių svarbiausių principinių pastabų:
1. Įstatymo objektas.
Leiskite priminti, kad PSO natūraliosios medicinos sritį apibrėžia kaip papildomąją ir alternatyviąją/tradicinę mediciną (žr. WHO Tradicional Medicine strategy, 2014-2023). Siekdami sutrumpinti šį gana ilgą pavadinimą LSNR sutikome vartoti natūraliosios medicinos sąvoką. Įstatyme vartojamas papildomosios ir alternatyviosios sveikatos apsaugos terminas yra naujadaras, turintis dvi reikšmes:
· sveikų asmenų sveikatos tausojimo ir stiprinimo;
· natūraliosios medicinos (ligų diagnostikos ir gydymo praktikos bei meno "Hipokratas").
Siekiant įstatymu sureglamentuoti norimą sveikatos apsaugos sritį, reikėtų aiškiai apsibrėžti jos ribas. Šios sritys turi principinius skirtumus. Sveikatos tausojimo ir stiprinimo sritis daugiau susieta su švietimo ir sveikatos edukacine veikla. Ji skiriasi nuo ligų (patvirtintų medicinine diagnoze) diagnozavimo ir gydymo, panaudojant natūraliosios medicinos metodus ir priemones. Pirmuoju atveju sveikatinimo praktika gali verstis labai didelis specialistų ratas. Tuo tarpu antruoju atveju iškylantis realus pavojus pakenkti pacientui labai sąlygoja teikiamų papildomos ir alternatyviosios medicinos (PAM) paslaugų kokybę ir kvalifikacinius reikalavimus šiems specialistams. Ypač stebimas didelis pavojus, kada be tam reikalingos kompetencijos mėginama gydyti ligonius, sergančius lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis (vėžys, širdies ligos ir kt.). Noriu priminti, kad kurdami LSNR atsižvelgėme į šiuos principinius skirtumus. Dėl šios priežasties LSNR struktūroje išskirti du sektoriai.
2. PAM paslaugų klasifikavimas.
Įstatymu siekiama sureglamentuoti PAM paslaugas neįsigilinant į jų metodologijų ir metodikų principinius skirtumus, nežinant paslaugų klasifikavimo principų ir neturint šių paslaugų klasifikatoriaus. Leiskite priminti, kad principai buvo aptarti, ir tokia klasifikacija buvo siūloma LSNR.
3. PAM paslaugas ketina reglamentuoti LR SAM.
Iš projekto susidaro vaizdas, kad įstatymu visas pagrindinės natūraliosios medicinos reglamentavimo funkcijas pasilieka sau jo kūrėjas - LR SAM. Noriu atkreipti dėmesį, kad siekiant efektyviai sureglamentuoti PAM veiklą (teikiamų paslaugų tipus, specialistų kvalifikacijas, paslaugas teikiančias sveikatos įstaigas ir naudojamas medžiagas bei priemones) reikės reikšmingų reglamentuojančių specialistų kompetencijų bei materialinių išteklių, kurių LR SAM nėra.
Pastaba: Šioje vietoje tenka pažymėti, kad įstatymo projekte labai neaiškiai apibrėžta šalies aukštųjų mokyklų, kaupiančių PAM mokslinį potencialą ir rengiančių PAM specialistus, vieta. Noriu kartus su jumis pasidžiaugti prieš savaitę Klaipėdos universitete įteiktais pirmaisiais Papildomosios ir alternatyviosios medicinos universitetinių studijų magistro laipsnio diplomais, bei absolventų PAM srityje atliktais moksliniais darbais.
4. Visuotinos PAM paslaugų teikėjų narystės specialistų asociacijose ir valstybės sankcionuoto PAM paslaugų teikimo savireguliacijos principu ignoruotas.
Skaitant įstatymo projektą matyti, kad jo rengėjai gerai susipažinę ir supranta šalies teisinę sistemą. Tačiau noriu pastebėti, kad be gilių teorinių ir praktinių natūraliosios medicinos žinių, efektyviai veikiantį įstatymą vargu ar jiems pavyks sukurti. Tai tas pats, kaip pradėti statyti namą nuo jo pridavimo dokumentų sutvarkymo.
Apgailestauju, tačiau dabartinėje būklėje pateiktas dokumento variantas kažkaip labai primena viduramžiais liūdnai pagarsėjusį H.Kramerio traktatą "Raganų kūjis" (lot. Malleus Maleficarum). Ši knyga ilgus šimtmečius buvo išsamus inkvizicijos vadovėlis, persekiojant turinčias išskirtinių savybių niekuo nekaltas moteris, kurios buvo apkaltintos raganavimu.
Šiame straipsnyje pateikta subjektyvi autoriaus nuomonė, todėl VLMEDICINA.LT už turinį neatsako.