Jau kuris laikas Lietuvos gyventojai kiekvieną mėnesį savo pašto dėžutėse randa 24 psl. „Camelia“ vaistinės reklaminę brošiūrą pavadintą „Sveikuoliai“, kurioje pateikiama informacija apie vaistus, vaistukus, papildus, papildėlius ir jiems teikiamas nuolaidas.
LR valstybinio patentų biuro internetiniame puslapyje www.vpb.lt viešai skelbiama, kad Kaune įsikūrusi UAB „Reklamos sklaida“ 2012 m. birželio 08 d. pateikė paraišką patentuoti prekės ženklą „Sveikuoliai“, kurio pavadinimu platinam "Camelia" vaistinių tinklo reklama.
Organizacija, vienijanti sveiką gyvenseną propaguojančius klubus, 1996 m. buvo pavadinta Lietuvos sveikuolių sąjungos pavadinimu, kuris kilo būtent iš šių dviejų žodžių: „sveik“ ir „uoliai“.
Viena vertus, labai stebina, kad farmacijos kompanijos, dažnai galinčios sau leisti samdytis profesionalius marketingo specialistus, imasi tokios smulkiems spekuliantams būdingos taktikos: vogti idėjas iš kitų ir užpatentuojant paversti jas savomis. Vadybos požiūriu tai rodo menką kompetenciją ir nesugebėjimą sukurti išskirtinio prekės ženklo, kuris galėtų garsinti kompaniją ir leistų išsiveržti į priekį konkurencinėje kovoje dėl rinkos. Taip elgiasi rinkos atstumtieji. Stiprios ir lyderiaujančios kompanijos visada kuria kažką išskirtino, patentuoja tai, ką sukuria pačios, ir didžiausia negarbe laiko idėjų plagijavimą ir kopijavimą.
Kita vertus, spekuliantų veiklos taktiką perėmusioms kompanijoms reiktų žinoti, kad sveikai gyvenantys žmonės sveikai ir mąsto, todėl tokių prekės ženklų pasirodymas rinkoje sukelia pasipiktinimą, nepasitenkinimą ir priešingą efektą tarp tų sveikuolių, kurie vis dar užsuka į vaistines. Sveikuolis yra tas, kuris yra sveikas ir jam nei vaistų, nei papildų, nei vitaminų iš vaistinės dažniausiai neprireikia.
„Tas viršelis ir užrašų SVEIK-UOLIAI bei SVEIKUOLIAI vartojimas šitame kontekste mane šiek tiek supykdė, o gal ir supykino. Vis dar bandau susigaudyti“, - dalinasi savo mintimis Sveikatos mokslų universiteto doktorantė Vaida Liutkutė.
„Tai serijinis reklaminis leidinys, parodantis realybę, kaip farmacijos įmonės manipuliuoja žmonių sąmone...“, - sako žurnalistas Juozas Dapšauskas.
Sveikuolių klubai pradėti kurti dar 1995 m., pagrindinė jų veiklos kryptis buvo ir yra puoselėti tautos išminčių suformuluotą holistinės sveikatos sampratą, jungti žmones, besirūpinančius savo sveikata ir skleisti sveikos gyvensenos žinias. Vaistų, vitaminų ir papildų reklama niekada nebuvo ir niekada nebus sveikuolių klubų veiklos dalis. Tačiau internete neseniai atsirado „Walmark“ – farmacinės kompanijos – įkurtas puslapis www.sveikuoliuklubas.lt, kuriame rasite vitaminų, papildų, „vyriškumą“ skatinančių tablečių reklamą...
Lietuvos sveikuolių sąjungos prezidentas Dainius Kepenis tokią veiklą vertina labai aiškiai: „Čia pavyzdys, kaip vagys - farmamafija, kurie tiek jau nukvako ir aptemo nuo godumo, kad tėvą ir motiną kartu su vaikais ir anūkais parduotų dėl papildomo pelno“.
Tiems, kurie vis dar ieško sveikatos poliklinikoje, ligoninėje, vaistuose, skiepuose ir papilduose, brošiūros pavadinimas visai tinkamas ir „Ligoniai“, internetinio puslapis - „www.ligoniuklubas.lt - jokio skirtumo, tokie žmonės ieško pigių prekių, nuolaidų, ir tiek. Tačiau toks vaistų reklamos būdas pasisavinant sveikuolio vardą ir įvaizdį, yra įžeidimas visiems sveikai gyvenantiems žmonėms, kurie nuo šiol yra kviečiami aplenkti „Camelia“ vaistinės tinklą ir vengti bendrovės „Walmark“ produkcijos. Yra begalė kitų vaistinių tinklų ir papildus parduodančių kompanijų, kurios nebando gvieštis svetimo vardo ir įžūliai nesityčioja iš visuomenėje vis populiarėjančios Lietuvoje sveikos gyvensenos idėjos.
Sigita Kriaučiūnienė,
Lietuvos sveikuolių sąjungos viceprezidentė